Verwijzing naar fout asbestattest in compromis

Gbk
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Verwijzing naar fout asbestattest in compromis

#1 , 06 apr 2024 12:26

In september 2023 krijg ik de mogelijkheid om het huis van een familielid te kopen. Het asbestattest vermeldt dat er mogelijk asbest zit in het bijgebouw. En vermits ik dit bijgebouw wil afbreken, is dit geen probleem. Blijkbaar heeft de eigenaar terug contact opgenomen met de controleur daar dit bijgebouw is gezet/ gerenoveerd nadat het verbod op het gebruik van asbest was ingevoerd.
Uiteindelijk blijkt dat in het bijgebouw geen asbest zit maar wel in het hoofdgebouw. Onder de vernieuwde dakpannen zitten de oude asbestpannen nog . Dit nieuwe attest is in november 2023 opgemaakt maar kwam pas begin April in mijn bezit. Vermits ik financieel tot het uiterste ben gegaan vind ik het heel moeilijk om deze investering voor een nieuw dak binnen de 15 jaar te doen.

1. Compromis is getekend in februari 2024
2. Er wordt enkel verwezen naar het eerste maar foute asbestattest.
3. De lening is ook reeds aangevraagd en ook de stopzetting zal mij waarschijnlijk drie maanden interest kosten
4.Ook de bijkomende kosten die ik reeds gemaakt heb ik (verzekering, advies,enzovoort,) zijn al flink opgelopen.
5. Kan ik deze compromis zonder schade vergoeding beëindigen en eventuele kosten terugvorderen?

Groeten,

Sirkii
Berichten: 5420

#2 , 07 apr 2024 07:53

De koop ontbinden lijkt me disproportioneel doch een korting op de aankoopprijs om,de asbestverwijdering te financieren lijkt me redelijk. Je kan mi spreken van een verborgen gebrek omdat je redelijkerwijs niet kon zien dat er asbest aanwezig is.

Thomas_A
Berichten: 2334
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 apr 2024 08:27

Ontbinding is nochtans letterlijk de sanctie die op de site van de Vlaamse overheid vermeld wordt.
Wat als er geen asbestattest beschikbaar is bij de verkoop van mijn eigendom?

De notaris gaat na of er een geldig asbestattest werd overhandigd aan de koper. Als er geen geldig asbestattest beschikbaar is of tijdig aan de koper werd bezorgd, dan kan de koper de nietigheid van de verkoop inroepen. Er kan geen overdracht plaatsvinden. De notaris kan de overeenkomst niet sluiten.

Enige wat voor mij vaag is, is dat er een geldig asbestattest was op de datum van de compromis maar dat een ander fout attest werd bezorgd.

Ik zou durven stellen dat dit gelijk is aan geen attest op datum compromis. Check dit met uw notaris.

Reclame

Terug naar “Kopen”