Sleutel voor het tekenen van de akte ?

user2352
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Sleutel voor het tekenen van de akte ?

#1 , 19 feb 2024 10:58

Wij verkopen een huis waarvan de akte is uitgesteld naar een latere datum omdat er een document te laat naar de bank van de koper werd gestuurd buiten de wil om van de koper (iets met hypotheek).

Nu vraagt de koper of het mogelijk is om te sleutel te krijgen 5 dagen voor het tekenen van de akte omdat hij zijn verhuiswagen enz al heeft geregeld en uit zijn vorige woonst moet.

De koper betaalt al 2 weken verzekering (vanaf de initiële aktedatum) en het geld staat bij de notaris op de rekening. Kan iemand in kaart brengen welke risico's hier aan verbonden zijn? Valt dit mee of is dit echt een heel slecht idee ?

Ik denk bv aan een doem scenario dat de koper niet tekent en in het huis zit en we die daar zo maar niet uitkrijgen ( huisvrede breuk) ?

Ik zelf had al nee gezegd, maar dit betreft een verkoop in mede-eigendom wat de zaak soms belachelijk complex maakt ( meer dan 10 personen).

Thanks !

basejumper
Berichten: 4634
Locatie: Diest

#2 , 21 feb 2024 09:50

Beste

Ik zou dat niet doen. als bankier de afgelopen 30 jaar regelmatig dergelijke scenario's gezien bij klanten :

- Koppel gaat uit elkaar net voor de akte omdat bedrog ontdekt wordt. Geen van beide partijen is nog aanspreekbaar...
- Kopers beginnen ook al met de geplande 'renovatiewerken' maar slagen door gebrek aan technische kennis een steunmuur weg waardoor stuk van plafond naar beneden komt. Dat zorgt voor een krater in het budget en koop gaat niet door
- kopers merken tijdens de bezetting van het gebouw een aantal gebreken op die ze niet eerder hadden opgemerkt en eisen een reductie op de aankoopprijs en weigeren te tekenen...
- een koper komt te overlijden in tussentijd (verkeersongeval/hartstilstand) waardoor aankoop niet getekend raakt en het maanden duurt voor je de woning opnieuw kan verkopen
- het ontbrekend attest kan er voor zorgen dat de bank nieuwe informatie ontdekt die de toekenning van het krediet in gevaar brengt...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Franciscus
Berichten: 38616

#3 , 21 feb 2024 15:20

Koper gebruikt ondertussen uw water - gas - elektriciteit...
In dat geval toch een plaatsbeschrijving maken.
Mogelijk als er een inpandige garage is hem wel alles in die garage laten plaatsen.
Maar voor de rest sluit ik me wel aan bij #2 @Basejumper

Reclame

Evi (Odos)
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#4 , 21 feb 2024 15:38

Als koper zou ik het ook vragen, als verkoper zou ik het niet doen.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

eylis
Berichten: 8842

#5 , 21 feb 2024 17:43

Het compromis is sowieso reeds bindend tussen koper en verkoper. Koper heeft de de brandverzekering al in orde gebracht en de koopsom reeds gestort op de derdenrekening. Ik zou het in dit (specifieke) geval wel toestaan. Zet wel de afspraken (cfr nutsvoorzieningen) samen op papîer (zie reacties hierboven).

Thomas_A
Berichten: 2336
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 feb 2024 19:35

Kans dat het misgaat is vrij klein. Gevolgen als het misgaat zijn heel groot.

Aan de TS om te kiezen of hij het risico neemt.

Terug naar “Kopen”