huis kopen, huidige eigenaar blijft er nog enkele maanden

meroke
Topic Starter

huis kopen, huidige eigenaar blijft er nog enkele maanden

#1 , 18 jul 2009 13:09

Wij zijn van plan om een huis te kopen, maar de eigenaar zou er minimum nog 8 maand tot 1 jaar in blijven wonen tot hun eigen woning is gebouwd.

Wij zitten uiteraard nog met onze huur en een lening. Om dit 1 jaar beide te betalen is dit een grote som.

Is er een standaard procedure als de vorige eigenaars er blijven wonen?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 18 jul 2009 13:46

Is er een akkoord met de eigenaar?

Je kan met hen eventueel een huurcontract van korte duur opstellen, Bijvoorbeeld 1 jaar, waarin je dan specifiek vermeldt dat de huurder het contract mag opzeggen met een opzeg van drie maanden mocht uit de evolutie van de werken aan zijn pand blijken dat hij minder tijd zal nodig hebben.

Je kan als huurprijs ofwel de huurprijs van het pand dat je nu bewoont of de maandelijkse afbetaling van de woning vragen. (dan blijf je maar met 1 kost zitten op dat niveau, zoals nu..)

Wel zorgen dat je op tijd het huurcontract aan hem opzegt, anders gaat het over in een 3-6-9 en kan dat voor problemen zorgen. alhoewel ik dat niet zie gebeuren met iemand die aan het bouwen is voor eigen bewoning.

Onderaan dit bericht vind je een link die onder andere een standaardcontract huur en de huurwetgeving bevat.

Hopelijk helpt dit je verder?

meroke
Topic Starter

#3 , 18 jul 2009 14:14

komen er ook niet heel wat extra zaken bij kijken op huur wetgeving?

het probleem is dat er nog kopers zijn, die zeggen dat ze er gratis mogen blijven in wonen. Althans, dat is wat de verkoper ons vertelt natuurlijk.

Reclame

Vandebos

#4 , 18 jul 2009 15:45

Tja, dat zou ik ook zeggen als ik verkocht vooraleer ik ergens anders naartoe kon...

Dat zijn zaken die niet vanop afstand kunnen beoordeelt worden, maar iemand voor een onbepaalde tijd gratis laten wonen lijkt me toch... onwaarschijnlijk.

Uiteindelijk dien jij te beslissen in functie van je budget, de inschatting van de eerlijkheid van de huidige eigenaars en de mate waarin je absoluut je ogen op dat pand hebt geplaatst. Dat kan niemand anders voor je doen.

OP vlak van huurwetgeving.. als je de puntjes op de i wilt plaatsen kost dat je een kleine dag werk voor plaatsbeschrijving, contract en regelen waarborg. (in dit geval zou je zelfs de waarborg kunnen laten vallen)

En natuurlijk de uiterste datum waarvoor je het huurcontract opzegt niet vergeten... Best stuur je deze aangetekend een maand vroeger dan die datum dan ben je gerust...

lees de folder van fod justitie eens na, dan zie je wel dat er geen onoverkomelijke ruggen zijn.

j.demoor

#5 , 20 jul 2009 10:12

“Art.1583.Hij(=de koop) is tussen partijen voltrokken, en de koper verkrijgt van rechtswege de eigendom ten aanzien van de verkoper, zodra er overeenkomst is omtrent de zaak en de prijs, hoewel de zaak nog niet geleverd en de prijs nog niet betaald is..”(Burgerlijk Wetboek).

U kan in de koopakte de levering uitstellen en de verkoper hiervoor een (maandelijkse) ‘bezettingsvergoeding’ doen betalen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Eleonoor

#6 , 21 jul 2009 17:14

Dit laatste is inderdaad de gang van zaken in deze situatie. In de authentieke koopakte zal dan ook de nodige regeling opgenomen worden moest de verkoper het goed toch niet tijdig verlaten (gedwongen uitdrijving op kosten van de verkoper).

katrienx6

#7 , 09 aug 2009 10:06

ik heb in februari de overeenkomst voor mijn nieuwe huis getekend, en de 10% voorschot betaald. Ik liet als opschortende voorwaarde een lening bij het Vlaams Woningsfonds optekenen, en de eigenares liet opnemen dat ze nog in het huis mocht blijven wonen tot ze een sociaal app. kreeg toegewezen. De makelaar garandeerde me dat dit 3 tot 6 maanden zou duren. Deze zijn intussen voorbij, ik heb mijn lening, maar er ontbreekt één attest: de datum van toewijzing aan die mevrouw. Zolang dit niet toegekend is kan de akte niet verleden worden. Nu blijkt na inl. bij de Voorzorg dat deze periode 2 tot 3 jaar bedraagt. De makelaar blijft beweren dat die toewijzing er eerstdaags, en max binnen nog eens 3 maanden moet zijn...Ik moet ten laatste 31 jan '10 met 6 kdn uit mijn huidige woning en weet dus niet waar naartoe als die mevrouw daar nog woont. Wat kan ik doen om toch in mijn huis te kunnen? Kan ik die mevrouw verplichten ergens anders iets te huren tot ze haar toewijzing krijgt? Tenslotte heb ik al een grote som betaald, er veel spaargeld in gestoken om uiteindelijk toch nog geen dak boven het hoofd te hebben.

Vaoke

#8 , 09 aug 2009 15:57

Hallo collega's, dit is perfect mogelijk.. vermits dit bijv. duidelijk werd omschreven in een compromis van verkoop onder het gebeurlijk toezicht van de notaris bij wie de akte zal worden opgemaakt.
Concreet kan men o.a. de verkoopsprijs bewust laag houden in functie van het aantal maanden dat men denkt alsnog nodig te hebben voor de afwerking van z'n nieuwbouw.. eens die datum verstreken.. dan is er sprake van een nieuw feit.
Voor alle duidelijkheid, ik heb het hier over een zeer recent voorbeeld.. uit het leven gegrepen.

wolf2

#9 , 09 aug 2009 19:52

U kunt het beste werken met een (zakelijk) recht van bewoning toegekend aan de verkoper. U legt in de (enige = verkoops)akte vast wat daarvoor de vergoeding moet zijn per maand voor de eerste x maanden (de normale termijn) en ook wat de verhoogde vergoeding met zijn vanaf maand y (en eventueel kunt U zelfs een derde trap inschakelen). Uiteraard kan dit alleen met akkoord van de kopers-gebruikers: zij moeten ook inzien dat een overschrijding van de normale termijn zware gevolgen heeft voor U.

In geen geval een huurcontract afsluiten: dat is een persoonlijk recht en geen zakelijk en is hier dus minder interessant.

Terug naar “Kopen”