Bodemonderzoek

Rtec
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Bodemonderzoek

#1 , 19 nov 2023 20:21

Beste forumleden,

Ik heb een vraag omtrent een woning die ik op het oog heb. Ik heb al een compromis getekend met als opschortende voorwaarden: bodemonderzoek.

Nu heb ik het bodemonderzoek ontvangen en waaruit blijkt dat er 2 elementen zijn die de BSN-norm overschrijden (Benzopyreen en indenopyreen). Dit zou enkel in de eerste 50cm zijn van de 1ste boring dicht tegen de achtergevel.
Het besluit: dit zal te wijten zijn aan een ophogingslaag uit zand want na 50cm begint de leemlaag en die is vrij van vervuiling en zo ook boring 2 en 3 vrij zijn van vervuiling omdat deze volledig uit leem zijn.

Ik heb de bodemexpert gecontacteerd die dit onderzoek heeft uitgevoerd en hij heeft mij mondeling gemeld dat hier geen saneringsplicht van toepassing is. Ik heb ook al een e-mail gestuurd naar OVAM en zo ook een aantal andere bodemexperts voor advies, maar voorlopig nog geen enkele reactie binnengekregen.

Iemand hier die advies kan geven of een gelijkaardig voorval heeft meegemaakt?

Alvast bedankt!

Thomas_A
Berichten: 2341
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 nov 2023 01:22

Wat staat er juist in de opschortende voorwaarde?

Als dit is dat er enkel een bodemonderzoek moet plaatsvinden, is deze voorwaarde toch vervuld?

Rtec
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 nov 2023 09:03

Ik mag volgens de notaris nu kosteloos afstand nemen van de koop, maar ik wil de woning wel graag aankopen.
Mijn vraag is daarom kan ik het advies van de bodemonderzoeker geloven dat hier geen saneringsplicht aan te pas komt? Of is een woning kopen met een bodemvervuiling zoals ik heb beschreven zelfs totaal geen goed idee?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38617

#4 , 23 nov 2023 20:50

Kan dus voor u een zééér dure aankoop worden als de grond na een groter onderzoek moet afgegraven worden.

Inazuma
Berichten: 9789
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 24 nov 2023 06:38

Lijkt me een oriënterend bodemonderzoek

Volgende stap is dan een uitgebreider beschrijvend bodemonderzoek , waar men de vervuiling verwacht op basis vh oriënterend onderzoek - hier in de zandlaag

Zou me verwonderen dat u reactie krijgt van andere bodemexperts zonder hen aan te stellen, of van OVAM.
Daar doen ze typisch niet mee aan gratis of vrijblijvend info verstrekken ...

Kosten voor sanering kunnen zeer hoog oplopen.

Voordeel in jouw geval: niet water oplosbaar of erdoor gedragen, dus dit gaat niet natuurlijk verspreiden

Jo23
Berichten: 385
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 nov 2023 12:49

Nadat het oriënterend bodemonderzoek door de bodemdeskundige via de voorziene toepassing aan de OVAM werd bezorgd, heeft de OVAM een beoordelingstermijn van 60 dagen.

Laat weten aan de notaris dat u pas kan overgaan tot aankoop na ontvangst van de beoordeling door OVAM.

Belangrijk zijn ook de gekende historische gegevens op deze locatie: welke activiteiten of opslag werden op deze plaats uitgevoerd? Een OBO wordt normaal gezien alleen uitgevoerd op risicoplaatsen of eventueel op verzoek van een belanghebbende partij,

https://www.notaris.be/faq/wonen/heb-ik ... n-eigendom#

Terug naar “Kopen”