Fysieke aanwezigheid bij ondertekening notariele akte

jonjonjon
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Fysieke aanwezigheid bij ondertekening notariele akte

#1 , 14 nov 2023 13:56

Ik ben van plan om een onroerend goed te verkopen. Hiervoor heb ik een makelaar gekozen. Maar ik ben misschien niet in staat om fysiek aanwezig te zijn bij het verlijden van de notariele akte en het ontvangen van de koopsom. Hoe kan dit dan best aangepakt worden?

basejumper
Berichten: 4656
Locatie: Diest

#2 , 14 nov 2023 13:59

Beste

Je kan op voorhand bij de notaris een notariële volmacht laten opstellen ten gunste van iemand die in jouw plaats kan ondertekenen. Dat is niet gratis….
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Franciscus
Berichten: 38678

#3 , 14 nov 2023 14:00

Op voorhand een notaris aanduiden die in uw naam de verkoopakte tekent.
Daarvoor stelt de notaris een akte op; Kost u wel enkele 100 den euro.
Waarschijnlijk kan het ook met een lastgeving aan een derde persoon ( hoeft geen familie te zijn) die met een lastgeving specifiek om te tekenen.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6878

#4 , 14 nov 2023 14:27

ik heb nog meegemaakt dat de notaris gewoon ten huize van de betrokken persoon de akte gaat verlijden, of bijvoorbeeld in het ziekenhuis.
Maar ik kan me voorstellen dat de andere partijen, en niet in het minst de notaris zelf, niet staan te springen om die mogelijkheid ook te gebruiken.
Ontvangen van de koopsom is eenvoudiger. Die wordt allang niet meer in klinkende munt, ter plaatse te tellen, gedaan. De notaris schrijft dat gewoon over op de bankrekening van de verkoper, of in voorkomend geval zijn gerechtigden

Terug naar “Kopen”