wederzijdse aankoop- en verkoopbelofte

SomTingWong
Topic Starter
Berichten: 136

wederzijdse aankoop- en verkoopbelofte

#1 , 23 sep 2023 18:55

Er is dergelijke overeenkomst ondertekend nav de aankoop van een in aanbouw zijnde appartement op 29/12/2022. 6% BTW regel is van toepassing. Ondertussen is de akte nog steeds niet verleden (de basisakte eveneens niet alsook een akte mbt grondruil). Ondertussen vrees ik het scenario dat de akte pas in 2024 zal verleden gaan worden en alles onder 21% BTW gaat vallen. Dat betekent een meerprijs van +/-46k...

Op notaris.be lees ik:

De wederzijdse verkoop- en aankoopbelofte is een document waarbij twee eenzijdige verbintenissen, de verkoopbelofte en aankoopbelofte, wederzijds worden vastgelegd. Beiden volgen elkaar in de tijd op. Eerst is er de verkoopbelofte die door de koper gelicht kan worden binnen een bepaalde termijn. Als deze niet wordt gelicht, treedt de aankoopbelofte in werking die gelicht kan worden door de verkoper. In principe komt de koop tot stand op het ogenblik van de lichting van één van de opties.

In dit geval:
AANKOOPBELOFTE van de verkoper (call)
De kandidaat-verkoper heeft zich er 4 maanden toe verbonden te verkopen. De kandidaat-koper heeft het recht te kopen mits hij voor het verstrijken van deze termijn de aankoopoptie licht.
Aansluitende VERKOOPBELOFTE van de koper (put)
Voor geval hij niet (tijdig) zou ingaan op die verkoopbelofte en hij de hem verleende aankoop-optie dus niet licht, verbindt de koper er zich jegens de verkoper toe, gedurende een periode van één maand het aangeboden goed aan te kopen tegen zelfde voorwaarden, indien de kandidaat-verkoper aangeeft op de aankoopbelofte te willen ingaan.

Mijn vraag: is de kandidaat koper nog gebonden aan deze overeenkomst na 9 maanden? Als ik het goed begrijp is een optie lichten schriftelijk (aangetekend) kenbaar maken dat je wil kopen (verkopen). Dat is immers niet gebeurt.

Dank!

Reclame