Appartementsgebouw met privatieve slaapkamer ipv gemeenschappelijke kelders

TVL90
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Appartementsgebouw met privatieve slaapkamer ipv gemeenschappelijke kelders

#1 , 19 sep 2023 18:59

Hallo,


Ik bekijk momenteel de mogelijke aankoop van een duplexappartement in een volledig gerenoveerd appartementsgebouw.

De verkoper heeft me in het begin toegelicht dat de derde slaapkamer op de sous-sol officieel eigenlijk een kelder was. Ik kon daarmee leven: officieel is het een 2-slaapkamerappartement, en die derde ruimte gebruik ik polyvalent (als ik nu een logeerkamer in mijn ‘kelder’ wil steken voor occasioneel gebruik, who cares).

Maar nu ik de plannen zoals vergund heb opgevraagd, merk ik dat die ruimte officieel eigenlijk een vuilnislokaal + kelders voor de 4 appartementen hadden moeten worden. Dat is natuurlijk een heel ander verhaal…

De verkoper begrijpt dat dit mijn bod zou beïnvloeden, maar beweert dat ik in de (op te stellen) basisakte de eigendom van die ruimte zou kunnen krijgen, zodat op zijn minst dat officieel wel privatieve ruimte is.

Maar het lijkt me vreemd dat ik in een basisakte zou kunnen laten opnemen dat ik privé eigenaar ben van alle kelders en het vuilnislokaal?

Verder vraag ik me af of geen van de andere eigenaars op een of ander moment toch zou kunnen proberen aanspraak maken op een deel van die ruimte?

Ik overweeg om mijn bod gewoon bij te stellen naar wat ik zou betalen voor een 2-slaapkamerappartement, en die 3e ruimte te beschouwen als “fijn zolang ze er is”. Moet ik ooit de deur dichtmaken en een deur vanuit de gemeenschappelijke hal steken om de ruimte toch gemeenschappelijk te maken, dan zijn dat geen grote kosten. Maar ik vraag me toch af er nog consequenties in de praktijk kunnen zijn die ik momenteel niet zie…

Alvast bedankt!

Lanox
Berichten: 3534
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 sep 2023 23:42

Laat verkoper eerst zorgen dat die basisakte opgesteld is. Moest ik in uw schoenen staan, ik zou zelfs helemaal geen bod overwegen zolang dit niet uitgeklaard is.

walter123
Berichten: 53
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 sep 2023 12:16

- In de oorspronkelijke akten van de eigenaar - verkoper ,die iedere eigenaar in zijn bezit heeft , vermoed ik dat deze ruimte onder de gemeenschappelijke delen zal beschreven zijn als vuilnislokaal. Een wijziging van gebruik kan volgens mij alleen door een beslissing van de vereniging van medeeigenaars, welk Quotum van stemmen hiervoor toepasselijk is zal wel vermeld staan Ik zie niet in hoe enkel uw basisakte deze ruimte privatief in uw voordeel zou kunnen maken. Zonder notaris zal de basisakte niet kunnen gewijzigd worden ,als dit niet wettelijk is zie ik niet dat een notaris hiertegen zou zondigen. In het complex waarover ik ondervinding heb wordt het vuilnislokaal dat is voorzien niet gebruikt omdat er buiten het gebouw ondergrondse containers zijn voorzien. Er is al meermaals in de algemene vergadering over het vuinislokaal een voorstel tot gebruik ingediend en gestemd. Heden als bijkomende fietsenstalling voor alle eigenaars omdat er een tekort is aan stalling in de voorziene fietsenstalling. (zijn 32 appartementen)
Als de vereniging van medeëigenaars in de algemene vergadering beslist dat U dit als slaapkamer mag gebruiken, geen probleem denk ik, maar dan is de ruimte nog niet uw eigendom (hoeft er dan ook geen rekening mee te houden in de verkoopprijs, je hebt geen zekerheid over het gebruik naar de toekomst toe. Dit is maar mijn mening als niet deskundige wel enige ervaring.

Reclame

Terug naar “Kopen”