Aankoop huis met pandwissel - hoe bod doen?

Milanello
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Aankoop huis met pandwissel - hoe bod doen?

#1 , 17 sep 2023 08:29

Hallo allemaal,

We zijn gisteren een huis gaan bezichtigen dat ons bevalt en we willen hierop vandaag nog een bod doen.
De situatie is wel dat wij ons appartement ook nog moeten verkopen. We zouden graag de woonbonus en de lopende lening behouden. Werken met een pandwissel dus.

Ik lees op het internet dat de akte voor de aankoop en verkoop op dezelfde dag moeten plaatsvinden. Hoe pakken wij dit dan juist aan? Kunnen we hiervoor een opschortende voorwaarde in het bod zetten? Of is dit not done?

Hoe haalbaar is dit trouwens? Stel: ons bod wordt vandaag aanvaard. In welke termijn moeten we ongeveer dan ons appartement verkopen om die aktes samen te kunnen laten vallen? Een week? Een maand?

Nog een bijkomende vraag: bij een pandwissel lees ik dat je bij dezelfde bank voor beide leningen moet blijven. Klopt dit? Ik verwacht dan dat de bank, gezien wij in een slechte onderhandelingspositie zitten, een hoge rente gaat vragen.

Alvast bedankt voor alle feedback!

bosprocureur

#2 , 18 sep 2023 09:01

TS, u hebt uw woning in pand gegeven bij een bank. Die schuldeiser is dus in principe de eerste die in aanmerking komt om haar geld te recupereren met de opbrengst bij verkoop van uw huis, en dit tot max het bedrag van uw lening + een percentage van 5 of 10% . Daarvoor heeft de bank ook een inschrijving, een hypotheek, genomen op uw eigendom.

En net die inschrijving kan, met beperkte kosten, "verplaatst" worden naar uw volgende huis. Dus nog altijd ten voordele van dezelfde bank. Pandwissel heet dat.

Nu kan het best dat u er voordeel bij zou hebben om met wat meerkosten, toch bij een andere bank te gaan. Maak dus eerst uw huiswerk, en informeer bij een paar andere banken wat mogelijk is in uw situatie, vergelijk, en beslis rustig.

Milanello
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 sep 2023 12:52

Bedankt voor uw reactie.
Nu nog over de pandwissel en het behoud van de woonbonus: moet de akte op dezelfde dag verleden worden? Ik krijg tegenstrijdige berichten en de notaris is momenteel niet te bereiken.

Reclame

basejumper

#4 , 18 sep 2023 16:39

Beste

Ja. De regel is dat aankoop en verkoop op dezelfde dag moeten gebeuren.
Secundo : een hypotheekoverdracht stricto sensu is een operatie waarbij het krediet met alle voorwaarden behouden blijft en enkel de waarborg wijzigt. Dat kan enkel bij de huidige hypotheekhoudende bank. Maar gezien lening behouden blijft gaat een z af nadere bank geen betere voorwaarden kunnen bieden. Rente vandaag is trouwens hoger dan afgelopen 10 jaar.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Sirkii

#5 , 19 sep 2023 00:16

Opschortende voorwaarden moeten door de verkoper aanvaard worden. Ik zou als verkoper dergelijke clausules nooit accepteren en verkopen aan een ander. Aan een pandwissel zijn redelijk wat kosten verbonden: is het sop de kool waard?

Terug naar “Kopen”