bouwovertreding

vreysma
Topic Starter
Berichten: 1

bouwovertreding

#1 , 28 jun 2009 15:49

Ik wil mijn huidige woning verkopen. Heb deze woning destijds via openbare verkoop met notaris gekocht. In de akte staat niets vermeld van een overtreding. Nu ik deze woning wil verkopen blijkt dat er hier geen vergunning is voor afgeleverd en zit ik dus met een bouwmisdrijf.

In de akte is hier dus niets van terug te vinden en er is ook nooit een pv opgemaakt?Welke stappen kan ik nu ondernemen aangezien de gemeente duidelijk in de fout is gegaan.[/b]

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 28 jun 2009 17:37

"Toen" hoefde in een notariële akte nog niets te staan over een bouwvergunning (destijds waren dergelijke akten 1 pagina lang; nu gemakkelijk al 10 of).

Maar het zou me sterk verbazen dat U in het bewijs zou zijn van een onvergunde woning.
U moet als mijlpalen kennen:
1962: algemene wet op de stedenbouw. Tot dan bestond er geen algemene bouwvergunning (behalve in sommige steden, elk op zich).
+- 1978-1981: de gewestplannen zijn eindelijk klaar en definitief.

Een onvergunde woning die in woongebied ligt (rood of een combinatie met rood op het gewestplan) kan niet dateren van voor die 1978-1981.

Dus: eerste vraag: wat is het bouwjaar van uw woning? Eventueel: wat zijn de opeenvolgende jaren waarin er iets is bijgebouwd?
(dgl. info kunt U bij uw Kadaster bekomen, maar kunt U meestal ook uit uw aankoopakte afleiden ... "de grond verkregen door ..." "en het gebouw opgericht met haar eigen middelen ..." staat er dikwijls.

********************

Ik ben er dus nog niet van overtuigd dat het gemeentebestuur een fout gemaakt heeft.

Reclame

Terug naar “Kopen”