Alternatief notariële akte aankoop privatieve kelderberging

Ferre20
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Alternatief notariële akte aankoop privatieve kelderberging

#1 , 22 aug 2023 07:28

Hallo,

We hebben helaas zelf geen privatieve kelderberging maar kunnen mogelijk deze van onze buurman overkopen. Deze kelderberging is amper 1,5m² groot dus vermoed dat de prijs ook maar een paar 1000 euro zal zijn. Een verkoopsovereenkomst via een notaris zou ons al vlug 2500 euro kosten dus in verhouding absurd veel. Is er een alternatief om de eigendom te verwerven of toch minstens een hele lange gebruiksduur ? Zelf dacht ik aan :
* een aankoop/verkoopbelofte (overdraagbaar, geen dwingende termijn maar ondertussen wel mogelijkheid tot gebruik)
* onderhands bedrag + huurovereenkomst voor 99jaar aan symbolische euro

De buurman is al op leeftijd : wat als deze overlijdt ?

Alvast bedankt,

Ferre

Sirkii
Berichten: 5426

#2 , 22 aug 2023 12:37

Om tegenstelbaar te zijn aan derden is er een notariële akte nodig: afspraken tussen u en je huidige buur binden de toekomstige koper van t appartement van je huidige buur niet. Je kan dan enkel hopen dat hij meegaat in het verhaal.

eylis
Berichten: 8843

#3 , 22 aug 2023 13:50

Je kan de kelder huren, maar ook dat contract kan eindigen als het appartement van de eigenaar verkocht wordt. Dus ofwel de "dure" maar zekere oplossing. Ofwel de "goedkopere" maar misschien tijdelijke oplossing.
Hij kan u ook de kelder in bruikleen geven tegen een verbruiksvergoeding (commodaat overeenkomst) voor de duur van zijn leven.

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2341
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 aug 2023 13:51

Alles behalve een notariële akte lijkt me sowieso problemen op te leveren. Al zeker bij erfenis of verkoop, mogelijk zelfs ervoor bij onenigheid.

Voor de prijs speelt het op zich weinig rol dat het maar om anderhalve vierkante meter gaat. Het is voor de prijsbepaling belangrijker hoeveel uw appartement hierdoor in waarde stijgt en dat van de verkoper daalt.

Mijn berging zou je absoluut niet krijgen aan de gemiddelde vierkantemeterprijs van mijn appartement.

Ferre20
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 aug 2023 07:32

Hallo,
bedankt voor de antwoorden, helaas duidelijk dat ik via de notaris moet.
Ferre

Terug naar “Kopen”