optie gekregen, maar bouwheer verkoopt aan andere kandidaat

Laisser Faire
Topic Starter
Berichten: 2

optie gekregen, maar bouwheer verkoopt aan andere kandidaat

#1 , 16 jun 2009 18:30

Hoi,

Ik heb een optie verkregen (via mail bevestigd door verkoper) en wilde die optie lichten - nog steeds binnen de optietermijn.
Nu wil de verkoper niet aan mij verkopen, maar aan een kandidaat wiens optie al verlopen is.
Ik heb geen idee waarom hij per se aan die kandidaat wil verkopen, er is geen discussie over de prijs ofzo.

Volgens mij kan hij niet zomaar mij het recht ontzeggen te kopen gezien de optie die hij mij gegeven heeft?
Wat kan ik hier tegen ondernemen?

Dank voor jullie reply!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
chrisd
Berichten: 179

#2 , 16 jun 2009 22:51

Volgens mij kan hij niet zomaar mij het recht ontzeggen te kopen gezien de optie die hij mij gegeven heeft?
Duidelijker is b.v.: 'hij kan, zolang mijn optie loopt, niet aan een ander verkopen'.

Als TS alles goed op papier heeft, kan hij een eventuele verkoop aan een ander mogelijk nietig laten verklaren; het huis kon binnen de optie-termijn helemaal niet aan een ander worden verkocht (heb overigens geen verstand van de juridische details).

Onlangs was er op rechtenforum.nl een aardige diskussie met ook nog een vervolg over iets(, althans deels,) vergelijkbaars, momenteel ook nog dit.

Benieuwd, hoe dit afloopt.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 jun 2009 15:15

Als u iets wil ondernemen eerst de optie lichten.

Als de andere koper te goeder trouw is en het goed koopt zal u de overeenkomst niet kunnen nietig laten verklaren, enkel schadevergoeding vorderen. Maar het is heel moeilijk je schade te bewijzen.

Ken je de identiteit van de andere koper: stel hem op de hoogte van de optie die je had en gelicht hebt. Dan is hij niet meer te goeder trouw als hij toch koopt.

Bij eenzijdig verzoekschrift aan de voorzitter van de rechtbank van eerste aanleg vragen verbod op te leggen aan de verkoper om te verkopen aan iemand anders, op straffe van een dwangsom of hetzelfde vragen na dagvaarding in kort geding.

scorpioen

Reclame

chrisd
Berichten: 179

#4 , 17 jun 2009 21:26

Als de andere koper te goeder trouw is
Denk, dat je bedoelt: 'als TS niet kan bewijzen, dat de andere koper te kwader trouw is'??

Terug naar “Kopen”