2 eigendommen, 1huis

dver
Topic Starter
Berichten: 5

2 eigendommen, 1huis

#1 , 12 jun 2009 16:15

Ikzelf heb reeds twee jaar een appartement (gekocht)
Mijn vriendin heeft één jaar een appartement (ook gekocht).

We zouden graag beiden verkopen en samen één huis kopen.

Kan iemand ons zeggen hoe we dit het beste aanpakken?
(zoals: wat als één van de appartementen moeilijk verkocht raakt, ...)

Mvg
Dennis

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
steve&saskia
Berichten: 52

#2 , 12 jun 2009 18:16

Het is natuurlijk heel mooi maar denk er eens over na hoeveel jullie er gaan aan toesteken als jullie verkopen.

Ik weet niet hoeveel jaar jullie allebei moeten afbetalen maar ik zou het niet doen.

Het is niet dat je bvb zegt van ik krijg er zoveel meer voor dan dat ik betaald heb. Ik wilde dit ook een aantal jaren geleden doen en het werd me afgeraden. En nu ben ik blij dat ik het niet gedaan heb.

Ik zou het volgende doen in jullie situatie als dat kan natuurlijk.

Verhuur 1 appartement en ga samen wonen in de ander als dat mogelijk is. Zo word de ene lening ingekort met wat je krijgt van je huurder en de ander betaal je samen af.

Als je dat een aantal jaren kan doen dan kom je er zeker goed uit.
Iets verkopen na 1 of 2 jaar is niet echt slim.

Wij zitten een beetje in dezelfde situatie maar nog iets complexer en dat loopt heel goed.
Laat iemand anders je lening afbetalen en als alles afbetaald is dan doe je wat je wil.

Greetz Steve
Voor je iets doet, vraag raad aan mensen die het weten. Dit bespaart u en mensen rondom u veel miserie.

dver
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 12 jun 2009 21:59

dag steve en saskia

bedankt voor het eerlijke en correcte antwoord, maar...we willen toch liever verkopen.

Onze vraag is als volgt:
- We wonen beiden nog geen drie jaar in onze eigen eigendom. Moeten we ons beschrijf terugbetalen (+5%) als we nu beiden verkopen en direct terug kopen? Of wordt dit later pas terugbetaald? Of (in het slechtste geval) helemaal niet?

Alvast bedankt
Dennis

Reclame

steve&saskia
Berichten: 52

#4 , 13 jun 2009 01:16

Dat zou je beter eens vragen in je bank omdat ik daar niet echt van op de hoogte ben.

Volgens dat ik weet kan je die hypotheek of hoe ze het ook noemen hergebruiken. Zoiets had ik laatst toch begrepen in onze bank.

Het is maar een sugestie maar wat je ook kan doen en dat kan, want wij hebben het ook zo gedaan maar in ons geval zijn het 2 huizen dat is: Je verhuurd beide appartementen maar dan moet je zeker proberen het af te betalen bedrag die je nu aan de bank geeft te kunnen krijgen als huur. Dan kan je een nieuwe lening aangaan voor jullie eigen huis omdat de bank ziet dat je die andere 2 leningen niet uit eigen zak betaald.

Voor ons klonk het ook gevaarlijk in de oren maar wij doen het ook zo en binnen 9 jaar voor mij en voor m'n vrouw binnen 10 jaar is alles afbetaald. Ondertussen zijn wij wel al getrouwd en is alles samen gegooid maar het werkt.

Nu ja iedereen is er natuurlijk vrij van wat hij doet maar als wij zo verder doen dan is alles binnen 10 jaar afbetaald en kunnen we ermee doen wat we willen. Als we het dan verkopen dan hebben we alles in de hand en als we het blijven verhuren dan hebben we maandelijks een mooi spaarcentje om aan de kant te zetten, of betalen we met die huur de rest van ons huis af dat kan natuurlijk ook.

Ik zou me nog eens goed laten informeren door beide banken als jullie niet bij dezelfde zitten en eens vragen wat er kan en niet kan. Hou gewoon 1 ding in het achterhoofd dat je er niet wil aan toesteken.

Alvast veel suc6

Groetjes Steve
Voor je iets doet, vraag raad aan mensen die het weten. Dit bespaart u en mensen rondom u veel miserie.

Terug naar “Kopen”