mag je een bod weigeren als verkoper en wat met commisieloon

delcin
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

mag je een bod weigeren als verkoper en wat met commisieloon

#1 , 26 mei 2023 08:52

beste

wij hebben een full vraagprijs bod gehad op onze woning maar er zijn echter meerdere zeer geïnteresseerde kopers, mogen wij dit bod weigeren, en wat met de commisie ondanks de vermelding in het contract met de immo: het ereloon in verschuldig op het ogenblik van ondertekening van een geldig bod uitgebracht binnen de voorwaarden van deze opdracht.
Mag de makelaar op dit moment ook weigeren andere potentiele kopers het huis te laten zien?

mvg

bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 26 mei 2023 09:35

Als ik het goed begrijp, heeft de makelaar door het bekomen van een voldoende hoog bod het recht op commissieloon wel verworven.

Als u er wil op gokken een hogere prijs te krijgen, dan is dat uw risico, maar het commissieloon is wel verschuldigd.

Ik ga er wel vanuit dat een beetje makelaar verdere bezoeken wil organiseren.

Thomas_A
Berichten: 2300
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 mei 2023 09:37

Je mag het bod weigeren.

Wat dit betekent naar de makelaar toe hangt af van jullie contract met hem. Het lijkt me eerlijk gezegd logisch dat deze niet gratis extra bezoeken gaat doen als jullie een bod weigeren aan de afgesproken vraagprijs.

Als er meerdere geïnteresseerden zijn aan de vraagprijs of eventueel meer, hebben die het huis toch al gezien? Voor mensen die nog niet eens langs zijn geweest maar wel al vééél interesse hebben, zou ik het niet riskeren een goed bod af te slaan.

Reclame

LeenW
Berichten: 12825

#4 , 26 mei 2023 10:10

Overleg met de makelaar is hier het beste. Als u wil wachten op een hogere prijs en de makelaar extra werk geeft, is het logisch dat u dan ook een hogere vergoeding geeft.

delcin
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 mei 2023 10:26

Als ik het goed begrijp, heeft de makelaar door het bekomen van een voldoende hoog bod het recht op commissieloon wel verworven.

Als u er wil op gokken een hogere prijs te krijgen, dan is dat uw risico, maar het commissieloon is wel verschuldigd.

Ik ga er wel vanuit dat een beetje makelaar verdere bezoeken wil organiseren.
moet ik altijd het eerste bod aanvaarden als er 2 full vraagprijs biedingen zijn? ik heb bij dit eerste bod een dubbelgevoel De makelaar heeft deze mensen zelf gecontacteerd nadat hij wist dat er een andere geïnteresseerde wou komen kijken.

Thomas_A
Berichten: 2300
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 mei 2023 10:41

moet ik altijd het eerste bod aanvaarden als er 2 full vraagprijs biedingen zijn? ik heb bij dit eerste bod een dubbelgevoel De makelaar heeft deze mensen zelf gecontacteerd nadat hij wist dat er een andere geïnteresseerde wou komen kijken.
Nee, dat moet u niet, maar er is nog geen tweede bod. U kan altijd vragen aan de makelaar om die andere mensen ook dat huis te laten zien of het gewoon zelf doen.

Dat een makelaar zelf mensen contacteert is niet raar. Die weten welke mensen ze al eerder hebben rondgeleid en in welk soort pand ze geïnteresseerd zijn.

U betaalt de makelaar net o.a. voor dat netwerk dat u niet heeft. Anders had u evengoed veel geld kunnen besparen en alles zelf doen (wat ik meestal aanraadt voor een vlot verkoopbaar pand trouwens).

delcin
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 mei 2023 11:02

moet ik altijd het eerste bod aanvaarden als er 2 full vraagprijs biedingen zijn? ik heb bij dit eerste bod een dubbelgevoel De makelaar heeft deze mensen zelf gecontacteerd nadat hij wist dat er een andere geïnteresseerde wou komen kijken.
Nee, dat moet u niet, maar er is nog geen tweede bod. U kan altijd vragen aan de makelaar om die andere mensen ook dat huis te laten zien of het gewoon zelf doen.

Dat een makelaar zelf mensen contacteert is niet raar. Die weten welke mensen ze al eerder hebben rondgeleid en in welk soort pand ze geïnteresseerd zijn.

U betaalt de makelaar net o.a. voor dat netwerk dat u niet heeft. Anders had u evengoed veel geld kunnen besparen en alles zelf doen (wat ik meestal aanraadt voor een vlot verkoopbaar pand trouwens).


Da zij een beter netwerk hebben snap ik. Ik ga gewoon die 2e laten komen kijken, uiteraard zeg ik geen bedrag van 1e bod (da mag nie) maar als die full bod doen, kan ik kiezen normaal. En anders ga ik voor de eerste uiteraard daar geen lager bod ga aannemen

LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 mei 2023 11:04

Ik volg boven vermelde collega's.

Misschien 2 interfessante linken voor TS

https://www.zimmo.be/blog/2020/08/04/ma ... -makelaar/

https://www.biv.be/kb/het-beroep/verpli ... t-mag-niet

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#9 , 27 mei 2023 11:12

Waarom zou u niet mogen vermelden dat er al een ander bod is voor de volledige vraagprijs?
Is dat bod trouwens zonder enige opschortende voorwaarde?

bosprocureur
Berichten: 6853

#10 , 27 mei 2023 11:24

Waarom zou u niet mogen vermelden dat er al een ander bod is voor de volledige vraagprijs?
Is dat bod trouwens zonder enige opschortende voorwaarde?
Wellicht om (de facto) geen verkoop bij opbod te organiseren.

Terug naar “Kopen”