Vakantiewoning en paarden

anoniembc
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Vakantiewoning en paarden

#1 , 24 apr 2023 14:39

Beste,

Ik ben van plan een vakantiewoning te kopen met een stuk grond (dus niet op een vakantiepark).

Ik weet dat het niet is toegestaan om permanent hier te wonen maar is het wel toegestaan om hier, op het stuk grond dat ik dan zou kopen dat aan de vakantiewoning ligt, paarden te houden het hele jaar door? Want dan ben ik natuurlijk elke dag daar om de paarden te voederen.

En is het zelfs wel toegestaan paarden te houden op je stuk grond dat je koopt als dit bij een vakantiewoning hoort?

En wat zijn de gevolgen als je toch permanent in een vakantiewoning zou wonen en ze ontdekken dit?

LeenW
Berichten: 12843

#2 , 24 apr 2023 14:45

Vraagt u nu eigenlijk of u er met het excuus van paarden te voederen er permanent kan wonen?

anoniembc
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 apr 2023 14:55

Nee ik vraag beide, wat in geval van als je er permanent woont en ze ontdekken het ?

En dan een apart scenario , als je er niet woont maar gewoon paarden zet en er elke dag 1-2u aanwezig bent ? :)

Reclame

Franciscus
Berichten: 38607

#4 , 24 apr 2023 15:28

Ook in een vakantiewoning mag men verblijven hoor.
Indien er een bouw en woonvergunning is op die grond mag men er zelfs permanent wonen.
Anders mag men er slechts tijdelijk verblijven. Max termijn is bij mijn weten 180 dagen . En u moet wel ergens officieel wonen en daar ook verblijven.

Nu op die plaats moet u dan wel ook nog paarden mogen zetten en dat is weer een andere wetgeving.

Hebt u al eens op www.geopunt.be gekeken wat de status is van die grond?

Bij vaststelling dat u er permanent woont zijn de gevolgen of kunnen de gevolgen redelijk duur worden en veel problemen opleveren.
Ambtelijke schrapping uit bevolkingsregister - geen inschrijving ==> EiD gegevens qua vb ziekenfonds - dokter enz worden ongeldig - officiële post wordt niet meer bezorgd - belasting kan niet betaald worden - gerechtsbrieven komen niet meer toe... u wordt beschouwd als een niet-inwoner in BE en dat wil zeggen dat bij staandehouding (politie - douane -Vlaamse belastingdienst) alle boeten ineens mag betalen enz enz

Als u nog iets anders wil met valse inschrijving zijn de gevolgen nog wat duurder en correctionele veroordeling tot gevolg.

mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 24 apr 2023 16:29

Weet TS nier dat de leden hier GEEN glazen bol hebben, of een waarzegster in de kast hebben liggen.
Is allemaal afhankelijk van de ligging van het perceel en de woning..
Daarom: vraag het bij de gemeente waar het goed is gelegen.

anoniembc
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 jun 2023 11:39

Beste,

Mag je paarden houden op wat volgens gewestplan 'Bosgebied' is?

Er staan geen bomen op ,enkel gras, wat ik op internet vind is dat je geen vee mag houden in bossen, maar als je gewoon 2 paarden wilt houden op je eigen stuk bosgebied, zonder bomen, mag dit wel ?

Grtjs

LeenW
Berichten: 12843

#7 , 20 jun 2023 11:51

Er moeten niet effectief bomen staan om bosgebied te zijn. M.i. is de inkleuring van het gewestplan doorslaggevend, niet de feitelijke situatie.

Terug naar “Kopen”