Hoe lang domicilie verplicht voor verhuren

pverscha
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Hoe lang domicilie verplicht voor verhuren

#1 , 19 apr 2023 20:21

Bij het aankopen van een eerste eigen woning worden de registratierechten verlaagd naar 3%, maar moet daar ook de domicilie gevestigd zijn. Hoe lang moet deze domicilie daar staan vooraleer het onroerend goed te kunnen verhuren?

Bedankt,
pverscha

Franciscus
Berichten: 38587

#2 , 19 apr 2023 22:57

Domicilie wil zeggen er wonen niet alleen ingeschreven staan.
https://www.vlaanderen.be/verkooprecht- ... -beschrijf

Thomas_A
Berichten: 2298
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 apr 2023 07:09

Zoals Franciscus zegt: het moet gaan om wonen en niet alleen om domicilie. Al gebeurt de controle wel inde eerste plaats door de domicilie op het adres van de woning te checken.

Er is geen specifieke minimumtijd meer dat je er moet wonen. Al mag het niet om een fictieve tijdelijke domicilie gaan.

U wil een eerste woning kopen en verhuren? Waar gaat u dan wonen? U huurt of woont bij iemand anders? Indien laatste geval en u zet even uw domicilie op de gekochte woning voor de registratierechten: dat is effectief fraude.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 20 apr 2023 13:18

Wat m.i. wèl kan, is dat de koper zijn domicilie wel behoudt in het aangekochte goed, en er wel te verstaan dus ook effectief blijft wonen, maar dat hij intussen ook andere mensen laat inwonen en domicilie nemen, op basis van een kostendelend samenwonen bijvoorbeeld. Met alle mogelijke voordelen en nadelen van dien.

pverscha
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 apr 2023 09:27

Alvast bedankt voor alle nuttige info. Ik ben wel degelijk van plan om er effectief meer dan 6 maanden te wonen, dat zou me ook goed uitkomen voor mn werk. Maar vanaf voorjaar 2024 heb ik dan het plan om het te verhuren en vandaar dat ik me afvroeg of ik hiervoor ook kon genieten van de lagere registratierechten voor een eerste eigen woning of niet.

Franciscus
Berichten: 38587

#6 , 21 apr 2023 11:37

6 maanden ..???? zou de regelgeving toch eens goed lezen.
Of heb ik wat gemist?

Thomas_A
Berichten: 2298
Juridisch actief: Nee

#7 , 21 apr 2023 11:46

Franciscus, uw link gaat over aankopen van voor 2018.

Franciscus
Berichten: 38587

#8 , 21 apr 2023 16:16

Inderdaad en u had het al laten weten....
Ik denk dat het deze tekst zal zijn war naar men kan verwijzen.

https://www.vlaanderen.be/sociaal-woonb ... tierechten

Terug naar “Kopen”