Opschortende voorwaarden in bod op woning

Anke01
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Opschortende voorwaarden in bod op woning

#1 , 15 mar 2023 16:40

Beste,

Ik zou een bod willen uitbrengen op een appartement. De makelaar informeerde mij dat de syndicus momenteel bezig is met een regularisatie van een bouwvergunning. In het gebouw werd onder het dak namelijk een appartement gezet, zonder bouwvergunning. Dit is aan het licht gekomen wanneer de eigenaar van dat appartement het wilde verkopen.

Nu zei de makelaar erbij dat dit in de notariële akte zal beschreven worden, dat de kosten die verbonden zijn aan deze regularisatie door de VME gedrzgen zullen worden en niet naar mij doorgerekend zullen worden. Is dit iets wat ik best ook vermeld wanneer ik het bod uitbreng, als opschortende voorwaarde?

Graag jullie advies.

Franciscus
Berichten: 38587

#2 , 15 mar 2023 19:48

in alle documenten die u tekent voor aankoop!
Aankoopcompromis of aankoopbelofte moet dat ook opstaan net zoals een voorwaarde inzake vb het bekomen van een hypothecaire lening of andere zaken...

basejumper
Berichten: 4617
Locatie: Diest

#3 , 15 mar 2023 20:45

Beste

Hier toch opletten. Die clausule die de VME verbindt kan niet aangegaan worden door een individuele verkoper. De VME is geenszins verbonden door een overeenkomst waar zij niet bij betrokken werd. Als je dat hard wil maken heb je een engagement van de VME nodig. Stel dat de regularisatie er komt ( want ze kan ook geweigerd worden. Wat dan?) en de andere eigenaars zijn niet bereid de kosten van jouw appartement in het geheel op zich te nemen? In dit dossier zou ik zeker je eigen notaris advies vragen. Jij hebt geen uitstaans met de makelaar. Die wil enkel verkopen en wordt betaald door de verkoper. Jouw notaris moet jouw belangen behartigen. Men kan bvb afspreken een bepaalde som te blokkeren die aan jou toekomt indien er wel kosten op jouw weg komen. Of aan de verkoper indien de belofte waar gemaakt wordt
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Kopen”