Waterschade bij verlopige oplevering

persoonmetdebril
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Waterschade bij verlopige oplevering

#1 , 07 mar 2023 21:19

Ik heb een nieuwbouwappartement op plan gekocht, met bijhorende berging in de kelder. Ik merkte reeds op tegen de ontwikkelaar dat in de bergingsvloer een ernstige barst zit en dat de keldervloer nat staat. Het vocht trekt zelf deels in één van de muren. Niet verwonderlijk aangezien de vloer al maanden nat staat. Tot nu toe werd hier weinig aan gedaan.

Binnenkort is de voorlopige oplevering van het appartement (en kelder) voorzien.

Hierbij vroeg ik mij hetvolgende af:

-Kan/mag ik wettelijk weigeren om de voorlopige oplevering te tekenen totdat het vochtprobleem aangepakt is? Op sommige sites staat bv. dat je een voorlopige oplevering enkel kan weigeren voor "serieuze" problemen zoals onbewoonbaarheid (en dat je het probleem moet vermelden in de PV van voorlopige oplevering).

-Kan de ontwikkelaar technisch gezien het appartement voorlopig opleveren zonder dat de kelder voorlopig wordt opgeleverd? Op die manier kan ik in het appartement wonen, en aanvaard ik niet de kelder met vochtschade?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 08 mar 2023 12:46

Bij een voorlopige oplevering wordt er een lijst met opmerkingen opgemaakt, waarvoor de bouwheer dan gewoonlijk 1 jaar krijgt om dat op te lossen. Als je die voorlopige oplevering niet ondertekend, zal je langer op uw appartement moeten wachten.

Reclame

Terug naar “Kopen”