Meeneembaarheid registratierechten

DB88
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Meeneembaarheid registratierechten

#1 , 18 feb 2023 10:17

Dag iedereen

Graag jullie advies. Onze huidige woning is een nieuwbouw, 4 jaar geleden gekocht. Nu hebben we interesse in het kopen van een andere woning (geen nieuwbouw, bestaande woning maar gerenoveerd). Deze zal worden verkocht zonder btw, wel registratierechten. Er werd ons gezegd dat we hiervoor, sinds de nieuwe wet, 12% moeten betalen i.p.v. 3%. Als onze "oude" woning verkocht is binnen de 2 jaar, krijgen we 9% van de betaalde registratierechten terug.

Op de site van de Overheid heb ik gelezen dat er ook iets bestaat als "meeneembaarheid" van de registratierechten. Dat we eigenlijk de reeds betaalde registratierechten van onze huidige woning, kunnen aftrekken van hetgeen moet betaald worden voor de nieuwe woning. Is dit toepasbaar op onze situatie? Er worden nog andere percentages alsook voorwaarden genoemd wat ik niet zo goed versta, vandaar mijn vraag hier.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#2 , 18 feb 2023 13:28

Beste

Als uw eerste woning nog niet verkocht is voor de aankoop van de tweede woning betaalt u inderdaad 12 % registratie. U heeft dan 2 jaar de tijd om uw eerste woning te verkopen om in aanmerking te komen van 'meeneembaarheid door teruggave' In dat geval zal een terugstorting van betaalde registratierechten gebeuren tot maximum 13.000 euro. (na index 2023 14.500 euro) Gezien uw eerste woning een nieuwbouw was heeft u daar waarschijnlijk maar een beperkt bedrag aan registratie betaald (op grondwaarde). Uw meeneembaarheid is uiteraard beperkt tot wat u effectief betaalde aan registratierechten. Uw notaris (die u sowieso een mooie ereloon betaalt) kan dat perfect in uw dossier berekenen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Kopen”