Sancties compromis

Shanty
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Sancties compromis

#1 , 14 feb 2023 19:15

Hallo,
Wij hebben in september '22 de compromis getekend voor ons huis, door nalatigheid van de verkoper is de akte tot op heden nog niet kunnen doorgaan. Doordat wij een nieuwe lening hebben moeten aanvragen hebben ze besloten om een nieuwe compromis op te stellen. In de compromis die we in september '22 hebben getekend staat als volgt: "in geval van vertraging in de betaling zal er door de koper van rechtswege en zonder ingebrekestelling te rekenen vanaf het opeisbaar zijn van de betaling, een nalatigheidinterest verschuldigd zijn gelijk aan 2% bovenop de wettelijke interestvoet (5,25% in dit geval) per jaar op het verschuldigd gebleven bedrag" in de andere compromis staat er net hetzelfde behalve dat het in totaal 6% is en in het vorige was het totaal 7,25%. Nu is ons vraag of wij enkel de wettelijke interestvoet kunnen gebruiken zonder die 2% er bovenop. op het internet staat de wettelijke interestvoet, maar wij hebben geen idee van waar die 2% komt... is dat een standaardclausule dat er 2% bovenop de wettelijke interest wordt geeist?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2323
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 feb 2023 19:25

Ik begrijp er niks van.

U spreekt over nalatigheid van de verkoper, dus ik neem aan dat u de koper bent.

Welke laattijdige betaling door de koper? Ik neem aan dat er al lang een voorschot werd betaald. De rest van de financiering moet rond zijn bij verlijden van de akte. Dat moet gewoon in orde zijn, of de akte gaat niet door op die datum.

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 feb 2023 11:55

En welke "ze" hebben besloten om een nieuwe compromis op te stellen?

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 15 feb 2023 15:28

Ten gepaste tijden zal ook de fiscus zijn aandeel opeisen voor het laattijdige verlijden van de akte (meer dan 4 maanden na compromis)

Terug naar “Kopen”