Verborgen gebrek: Geen waterkering gezet bij uitbouw

Olimco
Topic Starter
Berichten: 1

Verborgen gebrek: Geen waterkering gezet bij uitbouw

#1 , 19 mei 2009 13:04

Ongeveer 1 jaar geleden hebben wij een huis gekocht. De vorige eigenaars hadden 4 jaar geleden een uitbouw laten plaatsten door een erkend aannemer en architect. Toen wij het huis kochten leek alle in orde. Enkele weken geleden hebben we gemerkt dat in de buiten muren van deze uitbouw vocht zit. Na een bezoek van een expert blijkt dat het water langs de buitenmuren van de uitbouw binnenkomt en dit ons vochtprobleem veroorzaakt. Wij hebben vervolgens de aannemer en de architect gecontacteerd en deze wisten ons te zeggen dat zij niet aansprakelijk waren omdat de vorige eigenaar de waterkering voor de buitenmuren zelf zou plaatsen om kosten te besparen. Zoals u kan raden is dit nooit gebeurd. De vorige eigenaar moet deze vochtproblemen ook hebben ondervonden, want hij heeft bij de architect en de aannemer eerst met processen liggen dreigen. Hij moet ingezien hebben dat hij de architect en de aannemer niet aansprakelijk kon stellen, want vervolgens heeft hij alle zichtbare punten weggewerkt (geschilderd en houten plank), het huis verkocht en nu zitten wij met de problemen en kosten.

Ga ik iemand (de architect, de aannemer of de vorige eigenaar) hiervoor aansprakelijk kunnen stellen en de kosten eventueel volledig, of gedeeltelijk op hen kunnen verhalen?

Kan iemand mij hierbij helpen?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 21 mei 2009 10:50

“Art.1641.De verkoper is gehouden tot vrijwaring voor de verborgen gebreken van de verkochte zaak, die deze ongeschikt maken tot het gebruik waartoe men ze bestemt, of die dit gebruik zodanig verminderen dat de koper, indien hij de gebreken gekend had, de zaak niet of slechts voor een mindere prijs zou hebben gekocht.Art.1642.De verkoper moet niet instaan voor de gebreken die zichtbaar zijn en die de koper zelf heeft kunnen waarnemen.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

‘Een gebrek geldt als verborgen,wanneer de meest nauwlettende koper het niet dadelijk bij levering kan merken‘(Cass. 6 april 1916,Pas. 1917,I,77).

“Art.1644.In het geval van de artikelen 1641 en 1643, heeft de koper de keus om ofwel de zaak terug te geven en zich de prijs te doen terugbetalen, ofwel de zaak te behouden en zich een gedeelte van de prijs te doen terugbetalen, welk gedeelte door deskundigen zal worden bepaald.”(B.W.).

Onderzoek of uw koopakte de verkoper niet vrijstelt van aansprakelijkheid voor verborgen gebreken.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Efjoma
Berichten: 232

#3 , 26 mei 2009 20:37

Vraag de architect en de aannemer toch maar eens of zij dit kunnen bewijzen. Ik zou de drie partijen samenroepen, eventueel in verzoening voor de vrederechter. De architect en de aannemer moeten toch gezien hebben dat de waterkering niet aanwezig was.

Reclame

pieterverherstraeten
Berichten: 146
Locatie: Antwerpen - Borgerhout
Contacteer: Website

#4 , 05 jun 2009 13:18

Geachte heer,

als de aannemer en de architect kunnen aantonen dat de eigenaar dit zelf zou regelen, kan U hen uiteraard niet aansprakelijk stellen.

Ik zou het echter spelen op verborgen gebreken die de verkoper kende en niet aan de koper heeft meegedeeld.

Ik zou de moeite besparen van een verzoeningszitting, aangezien iedereen zijn aansprakelijkheid zal ontkennen.

Een dagvaarding voor de rechtbank van eerste aanleg lijkt mij de enige oplossing.

mvg,

Pieter Verherstraeten

Terug naar “Kopen”