Kopen

Daffie
Topic Starter
Berichten: 137
Juridisch actief: Nee

Kopen

#1 , 11 nov 2022 11:48

Ik sta op het punt om een bod te doen op een huisje.
Via het immokantoor kreeg ik hiervoor een document mee. Daarop staat de volgende opschortende voorwaarde: bedrag lening, afbetaling per jaar, maximum aflossing per maand en moet ik deze invullen om aan de opschortende voorwaarde te voldoen.
Is dit een normale zaak van werken?

Ik zou gewoon via mail vermelden:
- bedrag bod en tot wanneer deze geldt
- datum tegen wanneer lening goedgekeurd wordt bij de bank, opschortende voorwaarde als er tegen die datum geen lening te verkrijgen valt.
- en dus niet maandaflossing etc

Maar heb geen idee of dit via alle immokantoren zo werkt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 11 nov 2022 12:14

U kan overeenkomen wat u maar wil.

Maar de tegenpartij, in dit geval de immo, moet ook akkoord zijn, anders werkt het niet.

Thomas_A
Berichten: 2298
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 nov 2022 14:53

Om aan de verkoper voor het leggen is het voor het immokantoor makkelijk als alle biedingen met dezelfde voorwaarden gedaan worden.

U moet zich hier niet aan houden. Omgekeerd kunnen zij zich beperken tot potentiële kopers die zich aan hun voorwaarden willen houden.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5396

#4 , 11 nov 2022 17:27

Immo wil gewoon aan de verkoper een indicatie geven of je je bod zal kunnen honoreren. Als je de opschortende voorwaarde van t verkrijgen van een lening laat vallen dan zal de verkoper ook blij zijn want 10% als je afhaakt. In wat ik al verkocht heb was de opschortende voorwaarde van de lening niet bespreekbaar: maak op voorhand je huiswerk.

Daffie
Topic Starter
Berichten: 137
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 nov 2022 18:02

Mijn huisbank kan geen concreet voorstel maken zegt hij zolang het compromis niet getekend is.
Ik heb nochtans zoekertje doorgestuurd + mijn bedrag bod gezegd + eigen inbreng doorgegeven.
Toch zijn er volgens mijn bank nog teveel variabel en willen ze bij epc van E of F maar lenen tot een quotiteit van 70%.

Mijn bank stelt voor om bod te doen met opzegclausule indien ik binnen een maand de lening niet rondkrijg. Maar mijn eigen bank kan dus geen concreet voorstel uitwerken zonder getekend compromis🤔.
Immokantoor zegt dat 2 weken voldoende is om lening rond te krijgen.

Volgens immotheker kan ik dan wel weer perfect lening krijgen voor mijn bod.

Dus weet ik niet meer zo goed wat klopt of juist is

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#6 , 11 nov 2022 18:26

Beste

U kan best niet het document van het immo kantoor gebruiken. Die documenten maximaliseren de verplichtingen van de kandidaat koper.

Hieronder tekst die ik nu adviseer

Ik doe bij deze een bod van X euro

Op het goed gelegen te….. dat actueel te koop staat via kantoor X onder referte …..

Het bod blijft een week geldig en verloopt derhalve op datum van …… te middernacht

De verkoop of overeenkomst kan maar tot stand komen, niet bij de aanvaarding van het bod door de verkoper, maar bij het ondertekenen van de verkoopovereenkomst respectievelijk wederzijdse belofte (en er dus een akkoord is over alle verkoopvoorwaarden). In die zin is dit bod een uitnodiging om verder te onderhandelen over de andere verkoopsvoorwaarden welke maar definitief worden bij het sluiten van een verkoopovereenkomst of wederzijdse belofte.

Ik stel notaris xyz te …. aan als mijn notaris met vraag om formaliteiten met hem te regelen.

Het bod wordt gedaan mits een opschortende voorwaarde in de verkoopovereenkomst of wederzijdse belofte wordt opgenomen van het bekomen van een hypothecaire lening van xyz aan marktconforme voorwaarden euro binnen een periode van 4 weken.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Kopen”