Verkoop huis via Biddit

atir
Topic Starter
Berichten: 29

Verkoop huis via Biddit

#1 , 25 okt 2022 12:12

Wij verkochten ons ouderlijk huis via biddit, de bieding liep af en de notaris wees het huis toe aan de hoogste bieder op 22 juni.
Wij hebben een volmacht getekend bij de notaris omdat wij met 5 zijn en sommige veraf wonen.
Eerst kregen we bericht van de notaris dat er gewacht werd op de toekenning van een hypothecair krediet,
Op 7 oktober kregen we bericht dat het geld overgemaakt was aan de notaris en dat de sleutel aan de kopers gegeven werd en met volgende mededeling 'Volgende week gaan de laatste stukken naar de registratie en als ik deze terugkrijg, kan ik mijn afrekening opmaken voor de uitbetaling.'
Is dit een normale procedure of worden we wat aan het lijntje gehouden door onze notaris ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 25 okt 2022 12:55

Kan perfect een viertal maanden duren voor alles in orde is.
Gelden staan trouwens op derden rekening bij notaris.

bosprocureur
Berichten: 6856

#3 , 25 okt 2022 13:15

u kan alvast, veilig, de brandverzekering opzeggen :)

De rest van de afrekening zal normaal wel vlot verlopen. Moet de erfenis ook nog geregeld worden?

Reclame

Sirkii
Berichten: 5410

#4 , 25 okt 2022 20:32

Lees eens de biddit verkoopsovereenkomst na die voor jullie pand opgemaakt werd voor de verkoop startte. Omdat alle papieren,in orde zijn voor de verkoop start is de afhandelingsperiode te kort als jer moet geleend worden.

Biddit is de electronische opvolger van de openbare verkoop: betaling aan notaris binnen de 6 weken. Bij laattijdige betaling zijn door de koper vergoedingen verschuldigd. Notaris koper gaat je dit niet spontaan vertellen. ….

Die vier maand is voor verkoop uit de hand (of via makelaar).

bosprocureur
Berichten: 6856

#5 , 25 okt 2022 21:16

Eerst kregen we bericht van de notaris dat er gewacht werd op de toekenning van een hypothecair krediet,
Op 7 oktober kregen we bericht dat het geld overgemaakt was aan de notaris en dat de sleutel aan de kopers gegeven


Voor mij betekent dit toch minstens dat de akte verleden werd, de betaling via lening in orde, kopers hebben ook de beschikking gekregen van het huis, en dat doet de notaris niet zonder dat hij zeker is.

Nu volgt de verdeling van de opbrengst; als er geen betwisting is tussen de verkopende partijen, moet elk gewoon zijn deel ontvangen binnen de komende weken.

atir
Topic Starter
Berichten: 29

#6 , 07 nov 2022 10:50

VERVOLG
Volgens de notaris zou het om "stukken" gaan die na de registratie nog naar de advocaat en daarna naar de vrederechter moeten en kan dit nog lang duren en zou dit alleen bij een verkoop met biddit moeten.
Mijn zuster heeft een bewindvoerder.
Ik vraag mij af wat dit met de betaling aan de anderen te maken heeft ?

Terug naar “Kopen”