gekocht huis na 4 jaar terug verkopen: kosten?

Altri0809
Topic Starter
Berichten: 29

gekocht huis na 4 jaar terug verkopen: kosten?

#1 , 24 okt 2022 17:21

Beste,

omwille van het werk van mijn man, moeten wij naar een conciergewoning verhuizen. Wij wilden eerst onze gekochte woning verhuren, maar we zouden toch graag willen verkopen. Nu is het zo dat dit huis pas 4 jaar onze eigendom is. Op internet vind ik tegenstrijdige, en vaak onduidelijke informatie.
Welke kosten gaan er verbonden aan het verkopen binnen 5 jaar na aankoop weer verkopen? Is het beter om toch nog een jaar te wachten?

Wij hebben de woning sinds aankoop steeds zelf bewoond.

In het laatste geval, zouden we mijn broer er voor een jaar willen laten wonen. Wat moeten we daar dan voor in orde maken? Alles is voor ons de eerste keer, dus veel vragen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#2 , 24 okt 2022 19:02

Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 24 okt 2022 19:43

In het laatste geval, zouden we mijn broer er voor een jaar willen laten wonen. Wat moeten we daar dan voor in orde maken?
Ofwel verhuur je - dat wil je dan voor een jaar waarschijnlijk, tijdig opzeggen.
Je moet dan wel aan alle verhuurvoorwaarden en -wetgeving voldoen.


Ofwel maak je een contract op voor "bezetting ter bede" door broer, "tot verkoop", en vraag je bezettingsvergoeding / maand - zeker nooit naar "huur" verwijzen in dit geval.

https://www.wanted.law/nl/most-wanted/w ... elgië-2022

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2289
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 okt 2022 06:10

Enige impact bij verkoop binnen de 5 jaar is toch de belasting op meerwaarde? En die is niet van toepassing als je in die periode een jaar daar gewoond hebt. Wat hier het geval is.

Geen nood dus om een oplossing te bedenken voor iets dat geen probleem is.

Fiscale aspecten gaan over verkoop binnen de 3 jaar.

Terug naar “Kopen”