Verkoop (bieden onder gesloten omslag)

Iroquois
Topic Starter
Berichten: 23

Verkoop (bieden onder gesloten omslag)

#1 , 20 okt 2022 12:38

Goedemiddag
Ik wil mijn woning verkopen, onder het stelsel van de gesloten omslag.

Dit gaat volgens mij als volgt :
- de woning wordt te koop gezet met een vanafprijs
- eventuele kopers kunnen een bod doen onder gesloten envelop waarbij een deadline wordt vastgelegd. Dit bod gebeurt via een document met de gegevens van de koper, de einddatum, het bedrag en eventuele voorwaarden.
- op de deadline worden de omslagen geopend en beslis ik welk bod ik aanvaard (moet niet het hoogste zijn). Ik verwittig de gegadigden.

Het vervolg is me niet helemaal duidelijk.
Contacteer ik mijn notaris met het getekende/aanvaarde bod ?
Neemt mijn notaris contact op met de koper om een voorschot te betalen (op 3e rekening) ?
Wordt er bij de notaris een compromis getekend ?
Wat nog ?

Dank om me meer uitleg te verschaffen !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Iroquois
Topic Starter
Berichten: 23

#2 , 26 okt 2022 11:33

Niemand ?

bosprocureur
Berichten: 6854

#3 , 26 okt 2022 14:35

Zeer goed systeem hoor, maar het heeft de nodige nadelen, indien u er niet mee bekend bent.

Zie onder andere https://juridischforum.be/viewtopic.php?f=54&t=140118

Waarom werkt u niet via makelaar, of notaris (biddit ) ?

Reclame

Tim123123
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 okt 2022 20:46

Het adres van het pand moet ook zeker vermeld worden bij het bod.

Bij de voorwaarden moet er zeker bij vermeldt worden dewelke... Dus niet zomaar een bod "met opschortende voorwaarden" maar een bod "met opschortende voorwaarden voor het verkrijgen van een lening".

Je kunt ook de kopers informeren dat er mogelijks een 2de rond zal plaatsvinden. Dit is wel grijze zone want het mag geen openbare verkoop worden. Maar zoals ik het had begrepen mag je een 2de ronde inlassen indien je:
- van te voren de uitleg geeft aan de mensen
- niet meedeelt hoeveel biedingen je hebt gehad
- niet meedeelt wat het hoogste bod is
- in het geval je zit met 2 personen die hetzelfde hoogste bod hebben of voor alle mensen die boven de vraagprijs zouden bieden.
=> in de 2de ronde moet je wel iemand kiezen zonder terug te koppelen.

Geen idee waar ik deze informatie van heb, maar zo hebben wij het gedaan.

Notaris zal de koopbelofte opstellen, die mag je onderling ondertekenen of je maakt een afspraak op kantoor van de notaris (maar is meestal tijdens de werkuren). In de koopbelofte zal dan staan dat binnen X aantal dagen de koper het voorschot moet storten op de rekening van de notaris. Koopbelofte te tekenen in aantal exemplaren als aantal partijen + niet zeker maar misschien voor de zekerheid 1 extra exemplaar voor de notaris (maar normaal scan je het in en stuur je het op).

Terug naar “Kopen”