Vergoeding bij verkoop huis

patreintje
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Vergoeding bij verkoop huis

#1 , 10 okt 2022 10:33

Onze buren gingen hun huis verkopen.Mijn zoon was geinteresseerd maar onze buren hadden een immokantoor ingehuurd.
Mijn zoon was bereid de kosten van dit immokantoor voor zich te nemen.Zij stuurden een factuur van 2pct+BTW.

Echter na het contract na te lezen vonden wij dat dit contract aanving op 26/09/2022.
Het huis werd verkocht onderling op 26 augustus en het immokantoor werd op de hoogte gebracht.
Op 30 augustus hebben zij de factuur gestuurd en mijn zoon heeft deze betaald.

Ons insziens hadden zij slechts recht op 75pct van de gevraagde 2pct+BTW.Zij vroegen 100pct.
Dank kwamen wij uit op die begindatum van 26 september.Dus hie denken we dan wij moeten
niets betalen....
Door het immokantoor was nog niets gebeurt alleen de schatting.

Graag advies aub

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6856

#2 , 10 okt 2022 10:45

Zover ik weet MOET een immokantoor over een schriftelijk contract beschikken (met een aantal strikte vormelijke vereisten) om zelfs maar te mogen beginnen met bemiddelen.

Een verkoopsovereenkomst van 26 augustus, en de daarop betrekking hebbende factuur daterend van 30 augustus , dat kan. Maar dat hun opdracht slechts op papier kwam op 26 september, dat klopt niet meer, en m.i. zou u dan ook geen enkele vergoeding verschuldigd zijn.

bosprocureur
Berichten: 6856

#3 , 10 okt 2022 10:55

Heu
"Mijn zoon was bereid de kosten van dit immokantoor voor zich te nemen. Zij stuurden een factuur van 2pct+BTW. "
Ergens zie ik wel een (morele) billijkheidsreden... Er is/was dus wel "iets" gebeurd, dus op z'n minst de schatting, eventuele aanvraag documenten...

Maar heeft hij dit kenbaar gemaakt aan die makelaar , of aan de verkoper , en hoe ?

Reclame

patreintje
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 okt 2022 11:04

mijn zoon had dit met de buren overeengekomen om de eventuele kosten op zich te nemen omdat wij er idd van uitgingen dat er kosten moesten betaald worden.Het immokantoor was hier niet van op de hoogte.De factuur werd door onze buren ontvangen en door mijn zoon betaald.Natuurlijk gaan we er van uit dat er een
beetje kosten moeten betaald worden.De schatting o.a. De kosten voor opvraging EPC en bodemonderzoek werden appart op de factuur vermeld en dus ook betaald.Vanavond hebben wij een onderhoud met het kantoor
want het volledige bedrag eisen is mijn insziens teveel.In het contract is dit 2pct+BTW of niet......

bosprocureur
Berichten: 6856

#5 , 10 okt 2022 11:14

Opvragen documenten is sowieso voor de verkopende partij, of er nu een immo bij te pas komt of niet.

En eigenlijk , gezien de factuur zoals het hoort opgemaakt is naar de verkopers toe, bent u zelfs geen partij in de overeenkomst (als die al geldig is) tussen verkoper en immo.

patreintje
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 okt 2022 11:27

Klopt wij zijn géén partij.Onze buren zijn beiden 85 en hadden ons gevraagd om hun contract na te kijken omdat zij de gevraagde som te veel vonden omdat er eigenlijk bijna niets gedaan werd.De meeting van vanavond is tussen onze buren en de immo met begeleiding van mijn echtgenote.mijn echtgenote vind dat zij benadeeld werden(onze zoon dan ook trouwens).

Onze buren hadden een gesprek met de immo op 20 augustus.Daar zij echter een maand op reis gingen vroegen zij om voor 1 oktober geen bezichtiging te doen daarom dat het contract opgesteld weerd met aanvang 26 september.Dus op 28 augustus verkocht-immo op de hoogte gebracht-die heeft op 30 augustus factuur gestuurd.........

Terug naar “Kopen”