Makelaar - Dakterras mogelijk

Tim123123
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

Makelaar - Dakterras mogelijk

#1 , 04 okt 2022 12:17

Beste,

Ik verkoop mijn appartement waarbij er een dak is waar er plaats is voorzien om een dakterras aan te leggen. (er is een deur, er is waterafvoer, er is minstens 1,90 meter tussen de tuin van de buren, staat in de basisakte dat daar een dakterras mag aangelegd worden, buren hebben ook dakterassen). Ik heb geen facturen met betrekking tot de bouw (draagkracht). De vorige eigenaar die het mij verkocht heeft, had mij destijds wel gezegd dat er stalen balken insteken dus de draagkracht zou wel voldoende moeten zijn maar ik heb niets op papier, geen facturen aangezien volgens mij de vorige eigenaar dat zelf grootendeels heeft gebouwd. Nu lijkt alles wel op zicht in orde te zijn.

Er moet weliswaar nog een vergunning voor worden aangevraagd (ik kan niet 100% zekerheid geven dat dit gegeven wordt maar alles lijkt wel in orde te zijn). Ik ben er wel van overtuigd dat je er zo een "niet te zwaar" terras op kunt plaatsen maar een dakterras met tegels... Daar kan ik momenteel gewoon geen zekerheid over geven.

Ik doe beroep op een makelaar. Die verkoopt het nu als "een mogelijkheid om een dakterras aan te leggen". Ik had de makelaar gevraagd om het als volgt te verwoorden: "er is plaats voorzien voor het aanleggen van een dakterras". Klein verschil van interpretatie... De makelaar had me wel gezegd dat hij het ging navragen of dat zou mogen (ik heb hier niks van gehoord)

Ik wil natuurlijk dat het vlot verkoopt maar ik vraag me af, gezien de onderzoeksplicht die de koper heeft, in hoeverre ik hier later in de problemen mee zou kunnen komen.

Alvast bedankt,

mvg,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 04 okt 2022 12:43

Wonen die buren in hetzelfde gebouw?
Bestaan er geen plannen van het gebouw --kadaster - gemeente andere eigenaars?
Is het een appartementsblok?
Al of niet met een VME..?

Tim123123
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 okt 2022 13:26

De buren die ook een dakterras hebben, wonen niet in hetzelfde gebouw.

Het gaat om een woning bestaande uit 2 appartementen, dus geen appartementsblok. (er is geen syndicus) dus een VME is niet van toepassing.

Op de plannen staat niet dat het gaat om een dakterras. Het is gewoon zo aangelegd met de voorziening om er een dakterras op te zetten. Vergunning zou nog aangevraagd moeten worden.

Mijn vraag is vooral of de koper achteraf kan zeggen, er werd gezegd dat er een mogelijkheid is om een dakterras aan te leggen. Nu kun je dat op verschillende manieren interpreteren... (bouwkundig <> vergunninggewijs)

Reclame

Tim123123
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 okt 2022 15:04

Dus kortom, is het aan de koper om te onderzoeken of hij er een terras op kan zetten of niet? Wetende dat het dak voorzien is voor een dakterras op te leggen (kan je zien aan de manier waarop het gebouwd is (deur op juiste hoogte, staat in de basisakte) maar dat er nog geen terras ligt. Wetende dat het appartement al 6 jaar bewoond is, kun je daar in principe wel uit afleiden dat er nog geen vergunning is aangezien (ik geloof althans) dat een vergunning maar voor een bepaalde duur geldig is.

Franciscus
Berichten: 38596

#5 , 04 okt 2022 15:58

Hebt u bij de gemeente de bouwaanvraag al eens opgevraagd?

Tim123123
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 okt 2022 16:05

Er is een bouwvergunning voor dat gedeelte van de woning aangezien dit is aangebouwd geweest. Daar staat op zich niets van een terras op.

Verder heb ik nooit bij de gemeente de vergunning aangevraagd.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 04 okt 2022 16:12

Als ik goed kan lezen is er nog GEEN vergunning. Verbouwing zou dus gebeurd zijn zonder toelating en dus mogelijks een bouwmisdrijf zijn. Zeker bij de bouwdienst van de gemeente uw licht gaan opsteken, en indien OK een bouwkundig ingenieur aanstellen om de zaak te onderzoeken en plannen op te maken.

lukasi
Berichten: 1141

#8 , 04 okt 2022 16:17

Door mijn vak wordt ik soms geconfronteerd met mensen die een appartement kopen en waar ze een dakterras aan hebben.
Bij nazicht van sommige van die daken moet ik hen meegegeven dat de constructie te licht is uitgevoerd om een terras te dragen. Nog erger wordt het als de mensen er van uitgaan dat ze een daktuin kunnen creëren en als we dan moeten zeggen : nee gaat niet.

Grosso modo :
platdak moet een externe belasting kunnen dragen van minimum 250 kg per vierkante meter tot 350kg.
Dakterras moet een externe belasting kunnen dragen van 350 tot 800 kg /m²
Daktuin moet een externe belasting kunnen dragen van 800 -1500kg /m²

Als er op de bouwplannen niets staat van dakterras of daktuin mag je er zeker van zijn dat er geen rekening mee is gehouden met die mogelijkheid.
Een dakterras en of daktuin MOET aangevraagd worden en vermeld op de goedgekeurde bouwplannen

Tim123123
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#9 , 04 okt 2022 17:19

Ik denk niet dat er een bouwmisdrijf kan zijn zonder dat er gebouwd is geweest? Een gewoon dak kan geen bouwmisdrijf zijn lijkt mij (wat het momenteel is, gewoon een dak aangezien er nog geen vergunning is voor er een dakterras van te maken).

Er is inderdaad een risico dat de draagkracht onvoldoende is afhankelijk van het type terras dat aangelegd zou worden. In principe zijn er "lichte" dakterassen beschikbaar, ik heb al met 5 man op dat dak gestaan, er is wel een bepaalde draagkracht. Het is volledig duidelijk dat er een vergunning voor aangevraagd moet worden, daar gaat de vraag niet om.

Mijn vraag is eerder als de makelaar het verkoopt als zijnde "mogelijkheid om dakterras op te zetten" dat dit valt onder de onderzoeksplicht van de koper? Of kan ik daarvoor in de problemen komen. Dus dat ik best vraag aan de makelaar om het te verwoorden als "er is plaats voorzien voor het aanleggen van een dakterras" (waarmee je technisch gezien niet verklaard dat het zou mogen). Of aangezien ik de makelaar correct heb geinformeerd, dat dit niet tot mijn gevolg kan komen.

Tim123123
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#10 , 04 okt 2022 18:07

Als ik nu even google, vind ik het volgende:

De vastgoedmakelaar zal dan ook aansprakelijk zijn wanneer hij aan de koper onjuiste informatie heeft medegedeeld of relevante informatie niet heeft medegedeeld. Daarbij kan ook een beroep gedaan worden op de deontologische voorschriften van het BIV.

– Informatieverplichting

Veruit de belangrijkste verplichting die de vastgoedmakelaar heeft, is gelegen in de verbintenis van de makelaar om de potentiële kopers voldoende feitelijke en juridische gegevens mede te delen, zodoende de kandidaat-koper een geïnformeerde beslissing kunnen nemen.

De vastgoedmakelaar doet er dan ook goed aan zich goed te kwijten van deze taak en in het bijzonder alle informatie mede te delen die o.m. betrekking heeft op:

Dus lijkt me dan dat enige schadevergoedingen voor de rekening van de makelaar zouden zijn?

Terug naar “Kopen”