Bieder woning probeert vanonder bod uit te komen via opschortende voorwaarden

Yannick Dujardin
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Bieder woning probeert vanonder bod uit te komen via opschortende voorwaarden

#1 , 04 okt 2022 09:51

Onlangs stelden we onze woning te koop. We organiseerden een kijkdag voor geïnteresseerden en gaven bezoekers een blad voor aankoopbod mee, oogesteld door onze notaris. De volgende dag ontvingen we enkele ondertekende biedingen. Op de hoogste daarvan zijn we ingegaan, we hebben die persoon gecontacteerd dat we zijn bod hebben aanvaard.

In zijn bod stond echter een opschortende voorwaarde voor het verkrijgen van een lening binnen 3 weken. Gezien het sterke financiële profiel van de bieder leek dit ons geen probleem.

Na bekendmaking van de aanvaarding begonnen de problemen. Hij wou geen compromis tekenen voor hij een akkoord zou krijgen van zijn bank. Fair enough. Alleen claimt hij nu dat hij zo'n akkoord niet krijgt, wat ons verwondert. Wij kregen nog geen schriftelijk bewijs dat de bank een lening weigert. Hij doet verder niet de moeite om bij andere banken te proberen. Bij ons laatste contact begon hij te polsen naar de andere bieders, of zij niet nog geïnteresseerd zouden zijn. Hij zei dat hij gerust afstand wou doen van zijn bod voor hen. Wij hebben dat geweigerd en gesteld dat we eerst van hem bewijs wouden van weigering van meerdere banken.

Sindsdien kunnen we hem niet meer bereiken. Binnen een week verloopt de termijn van zijn opschortende voorwaarde. Mijn vraag is: wat kunnen we doen? Hoe bindend is zijn bod? Is hij verplicht om een compromis te tekenen? Welk bewijs moet hij kunnen voorleggen vooraleer zijn opschortende voorwaarde geldig is? Kunnen we een schadevergoeding claimen?

Bijkomende info: wij contacteerden onze persoonlijke bankier die onze eigen hypotheek afsloot. Zij werkt tevens bij dezelfde bank als waarbij inze bieder is aangesloten. Zij liet ins weten dat een bank nooit een concreet voorstel voor een lening zou doen, nog een officiële weigering zou doen, vooraleer er een compromis is. M.a.w. zonder compromis kan het niet dat hij met zekerheid geen lening kan verkrijgen. Kan dit hem verplichten tot het tekenen van een compromis?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lukasi
Berichten: 1141

#2 , 04 okt 2022 10:31

Houdt het voorschot en blaas de koop af.
Want dit is een problemen straatje zonder eind en binnen 5 jaar is je huis nog steeds niet verkocht

bosprocureur
Berichten: 6854

#3 , 04 okt 2022 11:11

Inderdaad, die zogenoemde koper heeft voor zichzelf al beslist dat hij niet koopt.

Trek er de les uit, blaas die verkoop af, en herbegin. Eventueel de andere bieders contacteren?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 04 okt 2022 12:52

Laat dat wel allemaal correct op papier zetten door uw notaris..
Om zeker te zijn dat juridisch alles in orde is.

LeenW
Berichten: 12826

#5 , 04 okt 2022 12:55

Akkoord met hierboven, handel dit af, hou het voorschot en zoek een nieuwe koper.

Tim123123
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 okt 2022 13:34

Ik heb zelf iets gelijkaardigs meegemaakt. Volgens mij wordt het voorschot pas overgemaakt nadat de koopbelofte wordt getekend dus ik ga ervan uit dat er nog geen voorschot is betaald.

De periode van de opschortende voorwaarde ging in mijn geval ook maar pas in VANAF dat de compromis wordt getekend (lees de compromis, dit zou erin moeten staan).

Ik kreeg van mijn notaris toen te horen dat het je geld (advocaat/juridische kosten)/ tijd / moeite niet waard is om hiervoor naar de rechter te gaan, wetende dat er toch een kans bestaat dat hij 2 briefjes van de bank zou kunnen voorleggen. In mijn geval had ik de notaris een beding laten opmaken om in onderlinge overeenkomst een schadevergoeding af te spreken. In mijn geval is die schadevergoeding betaald maar dat gaat dan maar om een miniem bedrag gezien de situatie. (ik pushte het niet te hard om toch iets te kunnen krijgen en heel de situatie van naar de rechter te gaan te vermijden)

Aries
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 okt 2022 11:05

Bestaat er een verschil in afhandeling tussen een bod uitgebracht bij een openbare verkoop en een onderhands bod (waarin alle vereiste gegevens voor de identificatie van pand en personen staan) indien de kandidaat-koper zich bedenkt?

Sirkii
Berichten: 5396

#8 , 26 okt 2022 11:39

Bod bij openbare verkoop (Biddit of oude methode) is bindend en dit zonder opschortende voorwaarden zoals lening. Struin maar eens rond op biddit.be.

bosprocureur
Berichten: 6854

#9 , 26 okt 2022 11:50

Bod bij openbare verkoop (Biddit of oude methode) is bindend en dit zonder opschortende voorwaarden zoals lening. Struin maar eens rond op biddit.be.
Ik vrees dat TS zelf alles georganiseerd heeft, dus geen Biddit of makelaar. Plus dat hij het bod aanvaard had, mèt de opschortende voorwaarde....

Terug naar “Kopen”