Verkoop door echtscheiding

JefJanssens1990
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Verkoop door echtscheiding

#1 , 26 sep 2022 17:40

Beste forumleden,

Ik zit momenteel verwikkeld in een lastige situatie.
Ik heb een bod gedaan op een huis, dat te koop staat doordat de verkopers gaan scheiden.
De vrouw wilt dit zeer graag verkopen aan ons omdat we momenteel het hoogste bod hebben.
De man had een clausule laten opmaken, dat hij het huis kon uitkopen alsook aan het hoogste bod.

Wat blijkt, de man heeft €30.000 onder ons geboden, en heeft zelf ook al aangegeven dat dit de limiet is.
Toch blijft de man tegenwerken, en ik heb het gevoel dat hij tijd aan het rekken is om toch maar een manier te vinden
zodat hij dit huis kan kopen. Wat kunnen we doen om dit huis aan te kopen? De man moet immers ook tekenen, en gaat steeds tegenwerken.
Ik ben zeer bang dat er uiteindelijk een openbare verkoop door de notaris wordt georganiseerd en dat we ons droomhuis/grond kwijt zijn.
Ik zoek al 2 jaar iedere dag naar een groter huis, nu heb ik het gevonden en hebben we weer zorgen...
De makelaar heeft de advertentie van het huis even op on hold gezet en op de website gezet dat het huis verkocht is onder opschortende voorwaarden (voor ons dus)
Kan de man ( verkoper) nog wel stappen ondernemen om dit uiteindelijk aan te kopen. Moet zijn bank niet ingelicht worden dat er een veel groter bod is op het huis, of mss laten weten dat er geen vergunning is, dan is zijn bank mss ook argwanend om een lening te geven....?
Wij gaan sowieso een nieuw huis bouwen, maar als de man dit koopt heeft hij geen geld meer om een nieuwbouw te zetten...

Niet onbelangrijk: Het huis heeft geen vergunning en moet op termijn afgebroken worden omdat dit ook op de achterbouwlijn staat.
Onze bedoeling is om daar in te blijven wonen en ondertussen op het grote stuk bouwgrond (voor het bestaande huis) een nieuwbouw
te bouwen. Het bestaande huis staat 50 m van het straat dus er kan perfect een nieuw huis voor gebouwd worden.
Dit is ook bevestigd door de gemeente, dat we mogen blijven wonen in het bestaande huis en van zodra we het nieuwe huis
betrekken, het oude huis afgebroken moet worden.


Help...

Mvg

Jef

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#2 , 26 sep 2022 20:04

Beste

U kan hier weinig aan doen. Ofwel bereiken de eigenaars onderling een akkoord, ofwel wordt het een openbare verkoop.
Uw bod is maar een bod en bindt de verkopers niet.
En bij een openbare verkoop kan u bieden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 sep 2022 20:40

Er zijn meerdere verkopers, dus pas als die het allemaal eens zijn is er een verkoop.

Zeker bij dit soort situaties zou ik een duidelijke termijn op mijn bod zetten. Daarna zoeken ze het zelf maar uit.

Het maakt verder niet uit wie het hoogste bod heeft. Zelfs als ze uiteindelijk voor het lagere bod van de man gaan (om een onvoorspelbare openbare verkoop te vermijden), mogen ze dat.

Reclame

JefJanssens1990
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 sep 2022 21:37

Mijn bod is verlopen sinds donderdag, toch wil ik het nog niet opgeven. 1 bod is afgehaakt omwille van het vergunningsprobleem. Momenteel ben ik nog de enige.

Voor de verkopers is een openbare verkoop ook een risico.
Ik wil er redelijk veel voor geven, maar ik denk nu het probleem van de vergunning gekend is dat de verkoopsprijs zeker zal zakken. Dan zijn er alleen maar verliezers.

Wat kan die man nog doen? De vrouw wilt absoluut verkopen voor €30.000 meer
/2 is €15.000 extra voor de man.

De vrouw wil hem dagvaarden. (=vechtscheiding)

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 sep 2022 21:47

Als ze het niet eens geraken, zal het op een openbare verkoop eindigen.

Waarop u kan bieden. En de man ook. Mogelijk doet u een goede zaak.

JefJanssens1990
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 sep 2022 21:11

Ok even iets anders.

Op website van de makelaar en op papieren die buren gekregen hebben bij een kijkdag staat volgende informatie:

Stedenbouwkundige inlichtingen: vergunning aanwezig, geen verkavelingsvergunning, geen voorkooprecht, geen maatschappelijke herstelmaatregel opgelegd, woongebied.

Geen voorkooprecht : Dit is toch misleidend voor potentiële kopers? Mag dit zomaar? Dit plaatsen, kijkdagen organiseren, mensen laten bieden, onderhandelen, kopers die informatie opvragen bij gemeente, bank,... en dan zomaar het huis zelf inkopen?

Ook het probleem met de vergunning wordt niet vermeld of aangekaart, iedereen gaat er vanuit dat dit allemaal in orde is.

Liegen en de mensen bedriegen...

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 sep 2022 21:36

Dit is geen voorkooprecht.

Ja, dit mag. Net zoals een verkoper die alleen eigenaar is maar uiteindelijk het huis toch niet wil verkopen.

Franciscus
Berichten: 38596

#8 , 27 sep 2022 21:58

Vergunning om te bouwen is er waar is de leugen en het bedrog?????
Voorverkooprecht slaat op overheden
Laat u door uw notaris correct inlichten .....

JefJanssens1990
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#9 , 27 sep 2022 22:22

Sta mijne neus er nog op?

Terug naar “Kopen”