Bod verkregen op woning zonder mijn toestemming

PvanBr
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Bod verkregen op woning zonder mijn toestemming

#1 , 02 sep 2022 16:38

Hallo allemaal

Momenteel ben ik in onderhandeling over een uitkoopregeling met mijn ex-vriend waarbij ik zijn deel van de woning wil overkopen.
Nu in het onderhandelingsgesprek van afgelopen zaterdag kwam naar voren dat hij (zonder mijn toestemming of medeweten) een koppel heeft uitgenodigd (of misschien wel meerderen) in de woning en dat dat koppel ook (zogezegd) een getekend bod heeft gedaan voor het huis.

Graag zou ik deze stelling natuurlijk controleren, ook al ben ik helemaal niet te spreken over de werkwijze waarmee hij dit bod verkregen heeft en vraag me zelfs af of dit wel wettelijk is (huisvredebreuk?). Maar de tegenpartij geeft ook te blijken dat hij mij dit bod niet wil laten zien.

Is er iets dat mij wel in staat stelt om dit bod te zien te krijgen en ook naar waarheid te controleren (het kan gewoon een rookgordijn zijn om de prijs op te drijven). Het blijft spijtig dat hij hier zo 'geheimzinnig' over doet terwijl ik alle makelaarsverslagen en officiële schattingsverslagen aan hem heb over gemaakt in alle transparantie.

graag wat raad en juridische grond voor wat hier allemaal gebeurd ...

Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12839

#2 , 02 sep 2022 16:41

U kan dat bod als nietig beschouwen zolang u het niet ontvangt.

PvanBr
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 sep 2022 16:47

Bedankt voor de snelle reactie Leen!

maar hij blijft natuurlijk schermen met dit bod om mijn voorstel niet te aanvaarden. Het zogezegd getekend bod van dat koppel gebruikt hij in de onderhandeling met mij om mijn toch wel zeer correct aanbod niet te aanvaarden.

En ik vraag met echt af of wat hij gedaan heeft, dit alles zonder mijn medeweten, geen inbreuk is. Voelt allemaal heel wrang en fout.

Reclame

LeenW
Berichten: 12839

#4 , 02 sep 2022 16:58

Indien u beide daar nog woont, mag hij (net zoals u) binnenlaten wie hij wil. Als hij daar niet meer woont, had u al lang de sloten moeten vervangen.

Maar principe blijft wel, u verklaart eenvoudig geen rekening te houden met een bod waarvoor geen bewijs wordt geleverd.

PvanBr
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 sep 2022 17:12

tja wat is wonen? Hij is een goede 2 maanden geleden bij een vriend ingetrokken, maar zijn officiële domicilie staat nog op ons woonadres waar ik dus nu een goede twee maanden alleen woon tot er een akkoord is over het huis.

Joeri_J
Berichten: 650

#6 , 02 sep 2022 17:21

indien hij er niet meer woont,
- melden aan gemeente zodat hij er niet meer woont. (zo staat zijn woon adres er niet meer)
- nadien asap sloten vervangen

je kan altijd ook een immotheker contacteren om een vrijblijvende schatting te laten maken zodat je een richting hebt...

PvanBr
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 02 sep 2022 17:28

Ik heb al 2 officiële schattingen laten uitvoeren (op eigen kosten) en ook makelaars laten langskomen ter schatting, dit ook allemaal mooi over gemaakt naar hem met verslagen. Maar van zijn kant krijg ik dus geen transparantie over een (onwettig ?, zogezegd?) bod op de woning.

Heb ook geen zin in een procedureslag, maar hij speelt het wel niet zoals het moet vind ik. En vraag me af wat mijn rechten zijn bij zijn aanpak om de prijs op te drijven.

bosprocureur
Berichten: 6857

#8 , 02 sep 2022 17:42

onwettig bod?

Eigenlijk staat het iedereen vrij om op elk huis in de straat een bod te doen. Daar is dus niets onwettig aan

Het is pas als de eigenaar, of de deel eigenaars voor de volle 100%, akkoord gaan, dat er een rechtsgeldig akkoord ontstaat.

lukasi
Berichten: 1145

#9 , 02 sep 2022 19:44

Zolang het bod niet aan u wordt overgemaakt is dit bod onbestaand.

Franciscus
Berichten: 38601

#10 , 02 sep 2022 22:26

U verwittigd wijkinspecteur die ex-partner bij u ambtelijk afschrijft. U hoeft niet te zeggen waar hij nu woont. Gevolg ex-partner wordt Administratief geschrapt. AACB ofte Ambtelijke Afschrijving bij Collegiaal Besluit.
Gevolgen : ex-partner wordt niet meer beschouwd als een inwoner van het rijk. Alle officiële post wordt uiteindelijk onbestelbaar. Ziekenfonds - belastingen rekeningen worden onbestelbaar.
Bij opname in ziekenhuis dadelijk betalen. Bij controle door politie wegens overtreding is directe betaling.
Geen adres is een correctioneel misdrijf (wanbedrijf) . Op wanbedrijven staat een gevangensstraf van 8 dagen tot... en een geldboete van € 26 tot €?.
Voor dit soort feiten wordt alleen een geldboete gegeven .
Reken uit tijdverlies voor al de rest en redelijk wat kosten als daar een gerechtsbrief tussen zit of kosten ziekenhuis of gerechtsdeurwaardersexploot.

Hou er rekening mee zolang ex-partner bij u ingeschreven is een GDW de ganse inhoud van uw huis kan met beslag leggen wegens 'eigendom' van ex-partner .

basejumper
Berichten: 4626
Locatie: Diest

#11 , 03 sep 2022 12:47

Beste

Een bod dat u niet te zien kreeg, en waar u de solvabiliteit van diegenen die het bod zouden gedaan hebben niet kan inschatten, mag u als onbestaand beschouwen.
Als u niet tot een akkoord komt kan u aansturen op een openbare verkoop.
Daar is altijd een marktconforme prijs. En niets belet u mee te bieden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

PvanBr
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#12 , 03 sep 2022 18:13

Bedankt voor alle reacties.

Hoe kan ik indien (en dat is een grote als) ik een kopie van het getekend bod (als het al bestaat) in handen krijg checken hoe 'echt' dit bod is?

Want hij kan natuurlijk van iedereen (ook vrienden) een bod hebben verkregen terwijl dit vals is of deze mensen niet solvabel zijn om zo een bod te doen. Wat met opschortende voorwaarden?

Jo23
Berichten: 382
Juridisch actief: Nee

#13 , 03 sep 2022 19:54

Een koper kan enkel een geldig bod uitbrengen mits volgende essentiële elementen worden vermeld:
- identiteit,
- adres,
- prijs,
- beschrijving van het onroerend goed waarop het bod betrekking heeft,
- geldigheidsduur van het bod…

Een uitgebracht bod bindt de bieder je aan de verkoper(s) voor de duur die wordt vermeld.
Als de verkoper(s) het bod aanvaarden (en er zijn geen opschortende voorwaarden vermeld), dan kan men hier niet meer op terugkomen.

U heeft als mede eigenaar het recht om het zogezegde bod te controleren en zoals al gepost werd, is er geen geldig bod zo lang u dit bod niet te zien kreeg en zo lang niet alle bovenstaande elementen werden opgenomen in het geschreven document.

Zo lang u de identiteit niet kent en de solvabiliteit van diegenen die het bod zouden gedaan hebben niet kan inschatten, mag u het bod als onbestaand beschouwen.

Gezien de context is het aangewezen om een notaris te vragen om u bij te staan. Een notaris is ook goed geplaatst om een bod op te vragen bij u ex partner en dan zal die wel een toontje lager zingen als hij merkt dat u professioneel advies krijgt.

Terug naar “Kopen”