Appartement met verborgen gebrek

Konstantin_90
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Appartement met verborgen gebrek

#1 , 27 aug 2022 20:37

Dag allemaal,

Ik heb ongeveer 3 maanden geleden een appartement gekocht en ben momenteel nog aan het verbouwen. Na het verwijderen van het valse plafond in de living zag ik een barst die over de hele lengte liep. Er is ook een verzakking van +/- 2 cm te zien. Dus wou ik eerst bij mijn bovenbuur gaan zien maar hij is nooit thuis of hij doet gewoon de deur niet open. Want misschien staan er zware zaken op bovenstaande verdieping of zijn er mogelijk muren afgebroken, verplaatst, bijgeplaatst?

Ik heb de syndicus hierover aangesproken, die zei echter dat ze niets voor mij kunnen doen. Ze stellen voor dat wij 2 als eigenaars eerst de situatie in de 2 appartementen bekijken. Maar hij is nooit aanwezig! En aangezien dat ze geen contactgegevens (volgens hun, geen telnr.) hebben van mijn bovenbuur(tevens eigenaar); kunnen ze hem ook niet bereiken en hierover aanspreken. Er werd enkel een mail verstuurd en hier bleef het bij. Maar hij reageert niet!

Wat denken jullie dat de beste oplossing is in deze situatie? Een expert laten langskomen? Zo ja, wie betaalt dan de kosten?

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lukasi
Berichten: 1145

#2 , 27 aug 2022 21:10

briefje in zijn brievenbus ?

Konstantin_90
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 aug 2022 21:54

Hij was vandaag toevallig thuis, want ik zag het licht branden en de tv stond aan (was duidelijk te horen toen ik aan zijn deur stond). Meermaals op de deur geklopt, maar hij deed ze niet open... Dus heb ik maar een briefje op de deur geplakt met het telefoonnummer dat moet worden gebeld.

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 28 aug 2022 08:39

Bewoner is mogelijks hardhorend, en hoort uw kloppen niet. Heb je beneden aan het bellenbord al gebeld?

LYNX XX
Berichten: 2520
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 aug 2022 11:28

Zoals ik begrijp is er een scheur in het plafond over de ganse lengte, verzakking van 2 cm.
Indien het niet de bezetting is maar werkelijk de beton dan is dit een zaak voor de syndicus.
Gezien constructie gebouw gemeenschappelijk is. Blokpolis aanspreken door syndicus en oorzaak laten vaststellen.
Waarschijnlijk al een ouder voorval, gezien vals plafond ( verborgen ).
Syndicus staat in voor de gemeenschappelijke delen.

Konstantin_90
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 aug 2022 12:41

De parlofonie werd recent vernieuwd en de technieker had toen GEEN toegang tot het appartement. Ik weet niet goed wat ik ervan moet denken. Aanbellen is namelijk geen optie, de bel of het geluid werkt niet.

De scheur zit in het beton zelf, het bezetsel is veel te dun. Het plafond staat (misschien) op instorten maar de syndicus schuift deze taak door naar de bewoners, tenslotte betalen wij maandelijks een bijdrage... Ik zal nogmaals contact opnemen met de syndicus, dit probleem moet snel opgelost raken.

LYNX XX
Berichten: 2520
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 aug 2022 13:00

De parlofonie werd recent vernieuwd en de technieker had toen GEEN toegang tot het appartement. Ik weet niet goed wat ik ervan moet denken. Aanbellen is namelijk geen optie, de bel of het geluid werkt niet.

De scheur zit in het beton zelf, het bezetsel is veel te dun. Het plafond staat (misschien) op instorten maar de syndicus schuift deze taak door naar de bewoners, tenslotte betalen wij maandelijks een bijdrage... Ik zal nogmaals contact opnemen met de syndicus, dit probleem moet snel opgelost raken.
Indien de scheur effectief in het beton zit, is dit de verantwoordelijkheid van de syndicus. Syndicus staat in voor de stabiliteit, het in standhouden van de gemeenschappelijk delen. Betonconstructie behoort tot de corpus van het gebouw. Heeft niets te maken tussen eigenaars wel voor de VME.
Het is trouwens ook zijn taak om opdracht te geven om dit euvel te laten opsporen en de oorzaak in het kader van hoogdringendheid.
Syndicus moet zijn wettelijke opdrachten uitvoeren en het gebouw in stand behouden.

Syndicus direct aangetekend aanschrijven en op zijn plichten wijzen. Ook uw persoonlijke verzekering inschakelen en desnoods zelfs de blokpolis ( indien syndicus dit weigert ).

Konstantin_90
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 28 aug 2022 14:28

Heel erg bedankt voor jullie advies!

bosprocureur
Berichten: 6858

#9 , 28 aug 2022 14:57

Er zou dus een scheur zitten in he beton ? Dan is er toch mogelijks een probleem voor de openbare veiligheid, wegens instortingsgevaar, en dat in een appartementsgebouw ?

In het uiterste geval de plaatselijke brandweer om dringend advies te vragen?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 28 aug 2022 16:27

Meer dan waarschijnlijk een gebouw opgetrokken met .prédalles. Daar heb je dikwijls voor dat de voegen tussen 2 platen verschuiven tegenover elkaar door de trillingen van het gebouw. Via uw eigen brandverzekering de syndicus verplichten het nodige te doen. Stuur hem eerst een aangetekende ingebrekestelling, en laat hem weten dat je hiermee verder zal gaan, en meld hem ook dat je hiervoor klacht zal indienen tegen hem bij het BIV.

Terug naar “Kopen”