compromis

karine68
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

compromis

#1 , 21 aug 2022 10:48

Hallo,

Ik heb op 24/6 het heugelijke nieuws gehad dat het bod dat ik gedaan op een huis aanvaard werd en een uitnodiging om 10% te betalen.
De betaling is direct gebeurd,makelaar ging compromis in orde maken maar tot op heden noppes.(2 maand)
De makelaar houd mij aan het lijntje, dat gevoel heb ik thans.
Is er een wettelijke tijd voorzien tussen bod en tekenen compromis?
Wie weet hier meer over.
Alvast bedankt

MVG

Karin

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2323
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 aug 2022 14:28

Wat is dan juist de reden volgens de makelaar dat de compromis nog niet getekend is? Aan het lijntje houden is nogal vaag.

Verkoop is in principe definitief op het moment dat uw bod aanvaard werd.

Sirkii
Berichten: 5414

#3 , 21 aug 2022 15:47

Normaal wordt het voorschot pas betaald na ondertekenis compromis…. Vraag uw notaris om de makelaar aan te porren hun werk te doen. Betalen voorschot op derdenrekening makelaar is normaliter OK. Check dit met de notaris (alhoewel t te laat is wegens reeds betaald)

Reclame

basejumper
Berichten: 4626
Locatie: Diest

#4 , 21 aug 2022 22:22

Al zo dikwijls gezegd :

Je betaalt je notaris een stevig ereloon. Waarom maak je dan geen gebruik van zijn expertise?
Je betaalt geen voorschot vooraleer een compromis getekend werd. En dat compromis laat je opstellen of minstens nakijken door je notaris. De notaris doet allerlei opzoekingen. Rond zowel het pand als de verkoper. Er zijn tal van elementen die een verkoop kunnen bezwaren of verhinderen. Je moet eerst zeker zijn dat er geen bezwaren zijn vooraleer je tekent en voorschot betaalt.
Al twee maand lang geen compromis is abnormaal.
Ga naar je notaris! Zet hem aan het werk.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Kopen”