Recreatiegrond

alicem
Topic Starter
Berichten: 176
Locatie: gent

Recreatiegrond

#1 , 16 aug 2022 22:15

Beste,
Een tijd geleden had ik overwogen om een stukje grond te kopen in de buurt om een garage met trailer met boot er op te parkeren, die nu nog bij mijn ouders staat. Rest van de grond wou ik gebruiken voor bomen en mss een groententuin. De grond is ingekleurd als recreatiegrond (dagrecreatie). Volgens de gemeente kon die garage max 20m2 en dat was te klein, dus heb ik het laten varen.
Groot was mijn verbazing dat de grond voor een appel en ei is verkocht en dat er nu een gigantisch restaurant op wordt gebouwd. De ambtenaar kon me niet meer vertellen dan dat die omgevingsvergunning inderdaad was toegekend omdat een restaurant een "toeristisch karakter" heeft, en dus wel kan. Een garage voor een boot kon niet.
Klopt dit?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
builder
Berichten: 189

#2 , 16 aug 2022 22:40

Koninklijk Besluit betreffende de inrichting en de toepassing van de ontwerp-gewestplannen en de gewestplannen

Artikel 16.
5. De recreatiegebieden:
5.0. De recreatiegebieden zijn bestemd voor het aanbrengen van recreatieve en toeristische accommodatie, al dan niet met inbegrip van de verblijfsaccommodatie. In deze gebieden kunnen de handelingen en werken aan beperkingen worden onderworpen ten einde het recreatief karakter van de gebieden te bewaren.
5.1. De gebieden voor dagrecreatie bevatten enkel de recreatieve en toeristische accommodatie, bij uitsluiting van alle verblijfsaccommodatie.
5.2. De gebieden voor dag- en verblijfsrecreatie zijn bestemd voor de recreatieve en toeristische accommodatie alsmede de verblijfsaccommodatie met inbegrip van de kampeerterreinen, de gegroepeerde chalets, de kampeerverblijfparken en de weekendsverblijfparken.
Een boot heeft een recreatieve functie als hij te water is gelaten, niet als hij op een trailer te land geparkeerd staat ...

alicem
Topic Starter
Berichten: 176
Locatie: gent

#3 , 17 aug 2022 09:56

Ik begrijp dat de botenloods niet kan.
Ik begrijp niet dat een restaurant wel kan. In ieder geval komt er een grote parking bij en ik heb zelfs een vermoeden dat er een woning bij zit. Die man heeft een goede deal gedaan met dat stuk grond, dat is wel zeker.

Reclame

Terug naar “Kopen”