Mag ik de woning al te koop zetten?

Verhuurder_12345
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

Mag ik de woning al te koop zetten?

#1 , 07 aug 2022 07:54

In mei 2020 heb ik een appartement gekocht met huurders die erin woonden. Ik heb deze opgezegd met reden als eigen betrekking van de woonst. Na een opzeg van 6 maand zijn zij eruit gegaan in december 2020. Ik heb enkele renovatiewerken gedaan en ben er zelf officieel ingetrokken in juni 2021.

Door omstandigheden zal ik mijn appartement terug willen verkopen; nu weet ik dat ik sowieso er 2 jaar moet in wonen om correct te zijn met de wetgeving; tot juni 2023 dus. Ik zou graag mijn woning te koop zetten rond Maart/April maar blijf er wel nog in wonen tot juni 2023. Nu is de vraag of dit wettelijk inorde is? Of kan ik het maar pas te koop zetten in Juni 2023?
Ik riskeer niet graag de boete die er aanvast hangt indien de vorige huurders dit te weten komen en hun recht op 18 maand huur komen opeisen bij de rechtbank….

Dankjewel!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lukasi
Berichten: 1141

#2 , 07 aug 2022 08:24

Met andere woorden , u wil vroeger verkopen maar de huurder niet zijn 18 maand vergoeding uitbetalen.
U bedriegt en steelt dus.

bosprocureur
Berichten: 6854

#3 , 07 aug 2022 09:19

Met andere woorden , u wil vroeger verkopen maar de huurder niet zijn 18 maand vergoeding uitbetalen.
U bedriegt en steelt dus.
Daar moet ik toch op reageren !

Na opzeg voor eigen bewoning moet de verhuurder inderdaad zelf de woning gebruiken/bewonen.
Gedurende twee jaar.
Maar zover ik weet moet hij niet zolang eigenaar blijven. Hij kan dus perfect daar wonen terwijl iemand anders eigenaar is. Gewoon de nodige clausules opnemen in de verkoopsovereenkomst , en klaar is ... euh dinges, Kees geloof ik :)

Correct me if I am wrong

Reclame

Verhuurder_12345
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 aug 2022 11:16

Met andere woorden , u wil vroeger verkopen maar de huurder niet zijn 18 maand vergoeding uitbetalen.
U bedriegt en steelt dus.
Als u goed zou lezen zal u zien dat ik wel in de woning blijf tot de 2 jaar om zijn. Ik wil het te koop zetten rond maart/april zodat het tegen de zomer rond zal zijn dus dan zit ik wel 2 jaar in mijn woonst. Hoezo bedrieg en steel ik dan? Woord verwijderd - JurecaBe - moderator

Verhuurder_12345
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 aug 2022 11:18

Met andere woorden , u wil vroeger verkopen maar de huurder niet zijn 18 maand vergoeding uitbetalen.
U bedriegt en steelt dus.
Daar moet ik toch op reageren !

Na opzeg voor eigen bewoning moet de verhuurder inderdaad zelf de woning gebruiken/bewonen.
Gedurende twee jaar.
Maar zover ik weet moet hij niet zolang eigenaar blijven. Hij kan dus perfect daar wonen terwijl iemand anders eigenaar is. Gewoon de nodige clausules opnemen in de verkoopsovereenkomst , en klaar is ... euh dinges, Kees geloof ik :)

Correct me if I am wrong
Dit bedoel ik dus. Uiteindelijk zou ik het in het voorjaar willen te koop zetten zodat de verkoop rond kan zijn tegen de zomer (met in acht nemend 3 maand voor de alte getekend zal worden). Hierdoor zal ik wel 2 jaar in de woonst hebben gewoond. Ik vroeg me vooral af of dit inderdaad wettelijk mogelijk is en of ik de woning pas te koop mag zetten NA dat ik zelf 2 jaar in de woning heb gewoond; maar aan u uitleg te lezen denk ik dat ik de woning wel gewoon vroeger al te koop kan zetten; zolang ik er niet uit ga voor juni zou het legaal in orde zijn?

bosprocureur
Berichten: 6854

#6 , 07 aug 2022 11:42

U kan perfect nu verkopen bijvoorbeeld, en de vrije beschikking over het goed pas na die twee jaar geven.

Intussen betaalt u een overeengekomen som, als bezettingsvergoeding of iets dergelijks. Of niet, en dat wordt dan in de verkoopprijs verrekend.

Voordeel van nu te verkopen zou zijn dat de prijs nu vast ligt; eventuele prijsschommelingen die er zitten aan te komen kunnen u dan niet deren.

En die spontane heftige reactie op uw vraag, hou er rekening mee dat het weer zeer warm is… :)
Laatst gewijzigd door bosprocureur op 07 aug 2022 12:02, 2 keer totaal gewijzigd.

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 aug 2022 11:48

Sowieso is te koop zetten ervoor sowieso geen probleem om akte te verlijden en uit de woning te vertrekken vanaf juni. Dit voor uw case.

Algemeen heeft bosprocureur volgens mij gelijk. Het gaat om opzeg voor eigen bewoning (dus door de eigenaar), maar in de voorwaarden staat enkel dat die er 2 jaar moet blijven wonen. Niet dat deze dus 2 jaar eigenaar moet blijven.

Ik heb geen weet van cases waar dit laatste ter discussie wordt getrokken om een vergoeding te krijgen.

Verhuurder_12345
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#8 , 07 aug 2022 15:35

U kan perfect nu verkopen bijvoorbeeld, en de vrije beschikking over het goed pas na die twee jaar geven.

Intussen betaalt u een overeengekomen som, als bezettingsvergoeding of iets dergelijks. Of niet, en dat wordt dan in de verkoopprijs verrekend.

Voordeel van nu te verkopen zou zijn dat de prijs nu vast ligt; eventuele prijsschommelingen die er zitten aan te komen kunnen u dan niet deren.

En die spontane heftige reactie op uw vraag, hou er rekening mee dat het weer zeer warm is… :)
Super, dankjewel voor de info!

Verhuurder_12345
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#9 , 07 aug 2022 15:36

Sowieso is te koop zetten ervoor sowieso geen probleem om akte te verlijden en uit de woning te vertrekken vanaf juni. Dit voor uw case.

Algemeen heeft bosprocureur volgens mij gelijk. Het gaat om opzeg voor eigen bewoning (dus door de eigenaar), maar in de voorwaarden staat enkel dat die er 2 jaar moet blijven wonen. Niet dat deze dus 2 jaar eigenaar moet blijven.

Ik heb geen weet van cases waar dit laatste ter discussie wordt getrokken om een vergoeding te krijgen.
Ah ideaal! Merci voor de info. Hier kan ik mee verder

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 08 aug 2022 11:06

Door omstandigheden zal ik mijn appartement terug willen verkopen; nu weet ik dat ik sowieso er 2 jaar moet in wonen om correct te zijn met de wetgeving; tot juni 2023 dus. Ik zou graag mijn woning te koop zetten rond Maart/April maar blijf er wel nog in wonen tot juni 2023. Nu is de vraag of dit wettelijk inorde is? Of kan ik het maar pas te koop zetten in Juni 2023?
Waarom zou dat niet kunnen ?

Verkoopprocedure duurt eender hoe màànden voor je aan akte tekenen toe bent
Tegen dan woon je er 2 jaar én ben je meer dan 3 jaar eigenaar ...

Verhuurder_12345
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#11 , 09 aug 2022 14:56

Door omstandigheden zal ik mijn appartement terug willen verkopen; nu weet ik dat ik sowieso er 2 jaar moet in wonen om correct te zijn met de wetgeving; tot juni 2023 dus. Ik zou graag mijn woning te koop zetten rond Maart/April maar blijf er wel nog in wonen tot juni 2023. Nu is de vraag of dit wettelijk inorde is? Of kan ik het maar pas te koop zetten in Juni 2023?
Waarom zou dat niet kunnen ?

Verkoopprocedure duurt eender hoe màànden voor je aan akte tekenen toe bent
Tegen dan woon je er 2 jaar én ben je meer dan 3 jaar eigenaar ...
Ja klopt; ik twijfelde vooral over hoe het te interpreteren. Maar door de antwoorden nu is het me sowieso duidelijk !
Dankjewel

Terug naar “Kopen”