Woonrechtcertificaat assistentiewoning

Etdc
Topic Starter
Berichten: 56
Juridisch actief: Nee

Woonrechtcertificaat assistentiewoning

#1 , 10 jul 2022 11:17

Wat is eigenlijk het meest voordelig op financieel gebied ? Een assistentiewoning "kopen" via een woonrechtcertificaat of huren ?
Het geld om te "kopen" is aanwezig.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 10 jul 2022 17:59

Er staan ontieglijk veel assistentiewoningen leeg … Als eigenaar betaal je daar stevige algemene kosten voor. Ze verkopen zeer moeilijk.

Mocht je t persé willen doen neem er dan een waar in t zelfde complex ook een WZC aanwezig is omdat een assistentiewoningbewoner voorrang krijgt.

Je vindt redelijk veel nuttige artikels die dit uitleggen. Op mijn hoofd is er alvast geen haar die ook maar overweegt daarin te investeren (en ik ben niet kalend ;-)

Idemdito voor hotelkamers.

Een woonrechtcertificaat geeft je in ruil het recht te wonen en na 20 jaar krijg je t kapitaal terug. k Snap eerlijk geschreven de formule niet maar k denk dat in hoofdzaak de verkoper er echt beter van wordt.

Sirkii
Berichten: 5395

#3 , 10 jul 2022 23:07

Uit nieuwsgierigheid een woonrechtcertificaat van een ocmw opgegoogeld.

Werd er misselijk van: geen huur maar wel roerende voorheffing op het huurgedeelte. En natuurlijk de service kosten en nog van alles. Bij erven / overlijden / etc clausules waar ik niets van snap. (Schadevergoeding, verplichte plaatsing in WZC, …)

Ik ben daarop niet in,staat om een (negatieve ?) rentabiliteit te berekenen …

Ik weet het wel …. wat ik niet doe

Reclame


Terug naar “Kopen”