Melden of niet?

@ikke
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Melden of niet?

#1 , 09 jul 2022 18:34

Als je je huis wilt verkopen en je hebt af en toe last van ongedierte moet je dat zeggen? Graag advies wat ik het beste kan doen, ik wil natuurlijk dat mijn woning wel verkocht raakt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 09 jul 2022 21:35

Wat bedoeld u met ongedierte: ratten - kakkerlakken of mieren??

@ikke
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 jul 2022 22:03

Ratten, ze zitten in de tussenmuren van ons en de buren en af en toe raakt er eentje op mijn plafond

Reclame

freelance
Berichten: 2615

#4 , 11 jul 2022 13:15

Ratten zijn geen bouwtechnisch probleem ( kunnen eventueel wel voor bouwtechnische problemen zorgen ) .
Moeten dan ook niet als zodanig gemeld worden als een gebrek aan de woning .
Is eerder een "omgevings "probleem , net zoals een periodieke hoge waterstand .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

bosprocureur
Berichten: 6857

#5 , 11 jul 2022 13:21

Die "periodieke hoge waterstand" zit wel vervat in de verplichte info...

@ikke
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 jul 2022 19:30

Dat stelt mij gerust, ik wou er natuurlijk ook geen problemen mee krijgen nadien. Bedankt voor jullie antwoord!

Meeboohh
Berichten: 50

#7 , 12 jul 2022 10:08

moeyt verkoper uberhaupt iets melden van gebreken? Is dat niet aan de koper om dit aan te halen?

@ikke
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#8 , 12 jul 2022 12:36

Goede vraag, daar zou ik ook nog wel antwoord op willen weten

Thomas_A
Berichten: 2322
Juridisch actief: Nee

#9 , 12 jul 2022 12:55

Er zijn een aantal documenten die je moet leveren met informatie, zoals bodemattest en uittreksel over overstromingsgebied. Asbestattest is er ook bijgekomen.

Gebreken verstoppen mag niet, bv. vochtige muur overschilderen zonder probleem op te lossen. Dat is een verborgen gebrek creëren.

Verder ben je absoluut niet verplicht om spontaan alle negatieve punten te melden van de woning die je verkoopt. De koper moet zelf het nodige onderzoek doen of een expert meebrengen.

Sirkii
Berichten: 5410

#10 , 12 jul 2022 17:23

Enkel verborgen gebreken die de koper onmogelijk kan zien en bij de verkoper bekend zijn moet je melden. Als je dit niet doet en de koper ontdekt ze later en kan bewijzen dat je t wist dan kan je een schadeclaim aan je been hebben (proces)

@ikke
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#11 , 13 jul 2022 18:50

Zou een rat daar dan ook bij horen? Je ziet ze niet maar af en toe zijn ze er wel. Is dat dan ook een verborgen gebrek dat ik verzwijg?

bosprocureur
Berichten: 6857

#12 , 13 jul 2022 19:16

Deze topic bewijst stilaan dat het zeker zijn nut heeft je te laten vergezellen als je een huis gaat bekijken. Ga liefst met iemand die wat ervaring heeft, in dit geval met oudere huizen en hun risico's.

Ratten in de buurt betekent meestal dat er iets is dat ze aantrekt, dus met wat oplappen aan het eigen huis is dit zeker niet opgelost.

freelance
Berichten: 2615

#13 , 15 jul 2022 14:53

Ratten, ze zitten in de tussenmuren van ons en de buren en af en toe raakt er eentje op mijn plafond
Gemene muur / gemeen probleem .
Overigens hebt u niets " verborgen " ( zoals een vochtige muur overschilderen ) .
Ongedierte in een gemeenschappelijk muur hoort niet tot de zaken die verplicht moeten gemeld aan koper ( en waar u verantwoordelijk voor gesteld zou worden , later ) .
Het "probleem " kan net zo goed " doorgeschoven " worden naar de buur . Of u weet helemaal van niets ( laat men maar bewijzen dat er schade is , als er geen schade kan vastgesteld langs uw gedeelte , die door u zou verborgen gemaakt zijn .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

@ikke
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#14 , 15 jul 2022 22:23

Bedankt freelance voor je antwoord!

Terug naar “Kopen”