Verborgen gebreken ?

MilanR
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Verborgen gebreken ?

#1 , 31 mei 2022 21:47

Onlangs kochten mijn vriendin en ik ons eerste huis.

We kochten dit van een Project ontwikkelaar.
Toen wij de eerste keer gingen kijken met de makelaar werd ons verteld dat er nog gewerkt werd en er nog verschillende afwerkingen moesten gebeuren. En dat we zelf ook nog een offerte konden laten maken met mogelijke aanpassingen of toevoegingen.
We deden een bod want we zagen desondanks de werken die nog niet afgerond waren wel het potentieel. Ons bod werd meteen aanvaard(in April).
We vulden alles in voor de notaris op voorhand. De akte zou verlijden rond eind Mei dus bracht ik de opzeg van ons huur appartement in orde.
Tot nu toe hadden wij nog geen sleutel van het huis en konden we moeilijk communiceren met de aannemer om naar de werken te gaan kijken. Af en toe kregen we foto's via WhatsApp waarop we duidelijk vooruitgang zagen. En af en toe stelde hij vragen bijvoorbeeld vroeg hij welke tegels we graag in de keuken hadden.
De akte kon vroeger dan verwacht getekend worden dus we waren blij.
We tekende donderdag 19 Mei in de ochtend de akte en gingen meteen naar ons nieuwe huis de afwerkingen kijken. De werken waren op die moment nog niet klaar. Voor ons was dit op zich geen probleem want onze opzeg van ons appartement liep nog een maand en half.
Sommige afwerkingen waren niet zoals afgesproken en we kregen al een kleine krop in de keel, bijvoorbeeld onvolledig of snel snel afwerkt, slordig en onprofessioneel gedaan in onze ogen. We probeerden positief te blijven en we namen afmetingen voor de meubels. Smiddags gingen we terug naar ons appartement om daar ook alle meubels op te meten. Rond de middag begon het te stormen. Het was die week heel warm geweest.
We wachten tot de storm over ging. En keerden terug naar ons nieuwe huis. Toen we de deur open deden stond er water tot in de gang. Op zolder lekte het dak op verschillende plaatsen en in de living liep het water langst een spots/lampen op de vloer. De houten vloer kan niet goed tegen water dus deze begon al krom te trekken.

Nu twee weken later:
De aannemer zegt dat hij niet aanspraaklijk is voor het punt dak dat lekt en dat dit gewoon aan de ouderdom ligt.
De roofing heeft hij komen "maken", al wil ik het eerst zien en dan geloven.

Gebreken:
-Nieuw dak van de aanbouw lekt op verschillende plaatsen door slechte roofing.
-Schade aan de muren door vocht. Volgens de aannemer hadden ze hier eerder een vocht probleem, waar wij nooit van hadden gehoord tot na de vaststelling en pas toen we hem hierop wezen.
-Vocht binnen aan de voordeur/gevel.
-Vocht dat via het dak binnen druppelt bij gewone tot hevige regenval.
Vocht dat via de punt van het dak op zolder naar de slaapkamer lekt (binnenkant v/d gyrpock) en naar beneden lekt langst de gevel tot aan de voordeur( dit is dezelfde bruine kleur van druppels die op zolder lekken als ook in de slaapkamer en aan de voordeur).
-Isolatie geplaatst over een oud lekkend dak dat in slechte staat is en dit verstopt door alles nieuw af te werken langst de binnenkant.
-In de gang staat een blaas/bel en zijn duidelijk vocht plekken te zien ter hoogte van de deur(volgens de aannemer is deze muur behandeld tegen vocht)
Kelder is nat. De aannemer heeft hier een laag over de vloer gezet en zegt dat dit niet zou terug komen. Een dag later staat er al terug vocht.
Het eerste bezoek ben ik zamen met de makelaar tot in de kelder geweest en vertelde ze mij dat dit een droge kelder is en dit staat ook papier.

Al deze punten waren niet zichtbaar bij het eerste bezoek, en de tweede keer toen wij met onze ouders zijn gaan zien, voor de akte werd getekend.

In hoe ver kunnen we hier Spreken van verborgen gebreken?

Voor ik in een juridische strijd verwikkeld geraak wil ik eerst weten of wij een poot hebben om op te staan. Want dit is emotioneel heel zwaar voor ons. En ik wil zeker zijn voor ik aan zoiets begin om nog meer tegenslag te voorkomen.
Normaal hadden wij zo snel mogelijk willen en kunnen verhuizen maar nu meer dan twee weken later moet er nog te veel gebeuren voor ik zelfs meubels kan zetten. Zoals schilderen (kan pas als hopelijk de vochtplekken zijn opgelost). Vocht in 1 slaapkamer maakt deze niet bruikbaar. Waarschijnlijk een nieuw dak of nieuwe dakpannen, hiervoor word een offerte aangemaakt en is een aangifte gedaan bij de verzekering. Er moet iemand langs komen om vocht te detecteren. En de kelder is op dit moment niet bruikbaar.

Als iets niet duidelijk is (het is nogal snel snel geschreven) beantwoord ik verdere vragen graag.

Hopelijk kunnen mensen met meer kennis ons wat moed geven.

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
MilanR
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 mei 2022 21:53

Vandaag sprak ik een expert over het dak voor een offerte en hij zegt dat het dak al meer dan 40 jaar niet vernieuwd is en dat het hout rot is en de dakpannen in heel slechte staat zijn en het daarom langst verschillende plekken binnen regent. En dat de aannemer dit ook moet gezien hebben toe ze dit langst binnen afwerkten. wat dus nog meer bevestigd dat dit verborgen is door langst de binnenkant alles te vernieuwen.

De offerte voor een volledig nieuw dak is ironisch genoeg wat er van de vraagprijs nog is af gegaan (voor wij ons bod deden).

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 01 jun 2022 17:13

Tja.

Oud dak en slecht gebinte : dat kon je zien tenzij voor t hout dat alles uitbekleed was.
Vochtvlekken? Waren die er ?

t Ziet er naar uit dat je in t zak gezet zijt maar met wat ik begrijp kan je niet spreken van een verborgen gebrek: dit zijn gebreken waarvan de verkoper wist, jij onmogelijk kon zien (met behulp van een expert) en de verkoper verzweeg.

Misschien kan het dak nog voorlopig hersteld worden in afwachting van volledige vervanging.

Reclame

Terug naar “Kopen”