Bod ontbinden - makelaar liegt constant

Lanox
Berichten: 3520
Juridisch actief: Nee

Re: Bod ontbinden - makelaar liegt constant

#16 , 02 mei 2022 11:09

Nochtans heeft basejumper gelijk.
U niet.
U bent een wettelijke verbintenis aangegaan.
Of de makelaar al of niet betrouwbaar is kan dat vaststaand FEIT niet doen verdwijnen.

"Ik weet er alleen het fijne niet van."
Daarom krijgt u hier antwoorden.
Dus een bod intrekken wanneer het nog niet getekend is door de eigenaar is niet mogelijk, en een bod ontbinden achteraf is niet mogelijk, ook al lees ik op verschillende juridische sites van wel?


Klopt inderdaad niet.
Tenzij u een vervaldatum voor uw bod hebt gespecifieerd.
Zolang een bod niet aanvaard is, kan je het wel degelijk intrekken. De bewijslast hiervoor ligt echter bij de koper waardoor je dit in praktijk best doet via AS of deurwaarder. Vragen om je bod nog niet voor te leggen is niet hetzelfde als een bod intrekken.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Horizon458
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#17 , 02 mei 2022 12:00



Dus een bod intrekken wanneer het nog niet getekend is door de eigenaar is niet mogelijk, en een bod ontbinden achteraf is niet mogelijk, ook al lees ik op verschillende juridische sites van wel?


Klopt inderdaad niet.
Tenzij u een vervaldatum voor uw bod hebt gespecifieerd.
Zolang een bod niet aanvaard is, kan je het wel degelijk intrekken. De bewijslast hiervoor ligt echter bij de koper waardoor je dit in praktijk best doet via AS of deurwaarder. Vragen om je bod nog niet voor te leggen is niet hetzelfde als een bod intrekken.
Als ik de betekenis van nog niet voorleggen moet definiëren, dan komt dit naar mijn mening neer op 'laat het nog niet ondertekenen, en breng het nog niet tot bij de verkoper'. Wat in principe neerkomt op een tijdelijke intrekking. Dat een makelaar dit volledig negeert en het sowieso laat ondertekenen, lijkt mij ook fout.

Lanox
Berichten: 3520
Juridisch actief: Nee

#18 , 02 mei 2022 12:50

Je kan een bod niet tijdelijk intrekken. Ofwel is er een bod, ofwel niet.
Maar zelfs als we in die gedachtengang zouden meegaan, is het nog altijd aan de TS om te bewijzen dat de makelaar hiervan kennis heeft genomen voordat hij het bod aanbood ter aanvaarding.

Reclame

Horizon458
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#19 , 02 mei 2022 14:30

Je kan een bod niet tijdelijk intrekken. Ofwel is er een bod, ofwel niet.
Maar zelfs als we in die gedachtengang zouden meegaan, is het nog altijd aan de TS om te bewijzen dat de makelaar hiervan kennis heeft genomen voordat hij het bod aanbood ter aanvaarding.

Een kandidaat-koper kan afzien van het aanbod zolang het aanbod de verkoper niet heeft bereikt. Als de TS het bod na de werkuren heeft verstuurd, en vrij snel erna aangegeven heeft dat de psychologische wil er niet meer is, door uitstel en bijgevolg zijn/haar twijfel te uiten, dan is de geldigheid van het bod betwistbaar. Ik verwijs hiervoor naar de vastgoedswetsleer van Timmermans.
Een geldig bod bevat zowel het bod als een psychologische wil, en dit laatste is betwistbaar.

Als het bod pas de dag erna tot bij de verkoper is geraakt, en de TS zowel bod als vraag om uitstel de avond ervoor verstuurde, dan moet de makelaar dit gezien hebben.

Lanox
Berichten: 3520
Juridisch actief: Nee

#20 , 02 mei 2022 15:56

Ik wens je veel geluk om die laatste conclusie op basis van de gegevens in dit topic hard te maken in een rechtbank.

Terug naar “Kopen”