Bouwovertreding

Track77
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Bouwovertreding

#1 , 22 apr 2022 13:29

In 2019 hebben we een dadingsovereenkomst afgesloten in verband met een bouwovertreding we hebben daar een schadevergoeding voor betaald om de achterbouw terug naar het vergund niveau te brengen aangezien de kopers al offertes hadden bekomen , mijn vraag is of ik inzage recht heb of de achterbouw terug naar het vergund niveau is hersteld , en is die dading eigenlijk wel rechtsmatig ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2325
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 apr 2022 06:00

Een dading tussen jullie als verkopers met de kopers van de woning?

En het gaat om een bouwovertreding die jullie hebben uitgevoerd, waarbij jullie een som hebben betaald (afgetrokken van verkoopprijs) zodat de kopers dit terug in originele staat konden brengen?

Begrijp ik het zo juist?

Waarom wil je weten of de achterbouw is aangepast? Lijkt me dan toch aan de koper te zijn om te beslissen wat hij doet. Sowieso heeft jullie overeenkomst geen waarde naar derden. Bouwovertreding kan nog steeds vastgesteld worden.

Track77
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 apr 2022 07:32

Wij willen dit weten omdat we een vermoeden hebben dat er eigenlijk geen bouwovertreding gebeurt is om de volgende reden dat de bevoegde stadsdiensten de koper had medegedeeld dat er geen bouwvergunningen waren voor de achterbouw daar de koper er direct vanuit gegaan zijn dat het een bouwovertreding is , als de stadsdiensten van zogezegde bouwovertreding wisten dan zou toen ook de makelaar en de notaris op de hoogte zijn geweest lijkt me , volgens ons is er een luchtje aan de hele zaak zo ja proberen we een deel van de schadevergoeding terug claimen . Dank u voor uw response .

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2325
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 apr 2022 08:10

We hebben natuurlijk de dading niet gezien (professioneel opgesteld?), maar zie niet in op basis waarvan je nu kan geld terug krijgen. Je was toen akkoord.

Zelfs al was er uiteindelijk geen bouwovertreding, heeft de koper dit kunnen regulariseren of laat hij vrijwillig de overtreding bestaan: niet jouw zaak.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 25 apr 2022 11:46

... dat er eigenlijk geen bouwovertreding gebeurt is om de volgende reden dat de bevoegde stadsdiensten de koper had medegedeeld dat er geen bouwvergunningen waren voor de achterbouw
Wat er nagenoeg zeker staat, is dat er bij de diensten geen bouwovertredingen BEKEND zijn.

Dat wil niet zeggen dat ze er in realiteit niet (kunnen) zijn ...

Track77
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 apr 2022 12:38

Dank jullie voor het antwoorden , de dading werd professioneel opgesteld . Misschien beter de zaak zo laten rusten zolang ik er in de toekomst maar geen problemen mee krijg ... is wel tegen mijn zin :-) of hebben jullie een ander idee wat haalbaar is ? In iedergeval dank u .

Terug naar “Kopen”