Opbrengst groenestroomcertificaten behouden bij verkoop huis met zonnepanelen

pap256
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Opbrengst groenestroomcertificaten behouden bij verkoop huis met zonnepanelen

#1 , 06 apr 2022 20:43

Beste,

Ik wil een huis kopen. Er liggen zonnepanelen op het dak van de aan te kopen woning.
Op deze zonnepanelen rusten groenestroomcertificaten van €350 per gegenereerde 1000 kWh voor een resterende duur van 8 jaar.
Samengevat komt dit neer op een jaarlijkse terugbetaling van ca. 2000 euro/jaar voor de komende 8 jaar.

De verkoper wenst de woning in zijn geheel, dus met de zonnepanelen, te verkopen. Echter wenst hij enkel de opbrengst van de groenestroomcertificaten (+/- €2000/jaar voor de komende 8 jaar) op zijn naam te houden.

Gezien dit een deel van de onderhandelingen is, ben ik hier mee akkoord.

Is het echter juridisch mogelijk om de woning, inclusief zonnepanelen, aan te kopen zodat enkel de opbrengsten van de groenestroomcertificaten de komende 8 jaar nog naar de verkoper gaan?

Wordt dit dan opgenomen in de akte en is dit überhaupt mogelijk?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4628
Locatie: Diest

#2 , 10 apr 2022 20:17

Beste

Bij verkoop van huis incl zonnepanelen gaan ook de groene stroom certificaten over naar de nieuwe eigenaar. U zal dat dus moeten verrekenen in de koopprijs.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

LeenW
Berichten: 12840

#3 , 10 apr 2022 20:27

Dat lijkt mij zelfs richting fraude te gaan, doordat de prijs lager gaat liggen, worden er op deze manier toch minder registratierechten betaald?

Reclame

pap256
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 apr 2022 16:11

Bij verdere navraag zou het gaan om een recht van opstal. Correctie dus op mijn openingspost, de zonnepanelen worden initieel nl. niet mee "verkocht".

1) De woning wordt dus verkocht zonder zonnepanelen.
2) De verkoper van de woning wordt opstalhouder voor de resterende duur van x jaar (8 in dit geval dus) met het recht om zijn zonnepanelen (dus incl. certificaten) op het dak van de woning in eigendom te behouden. Na 8 jaar vervalt dit recht van opstal en worden de zonnepanelen eigendom van de koper. De koper mag de opgewekte stroom zonder vergoeding/gratis gebruiken van de verkoper gedurende deze 8 jaar.

Luc6580
Berichten: 30
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 apr 2022 17:29

Wie betaalt als de omvormer of iets anders defect gaat gedurende die 8 jaar?
En als de omvormer defect gaat 3 maanden voor het verstrijken van de 8 jaar?

Terug naar “Kopen”