verkoop appartement via makelaar

stabilo
Topic Starter
Berichten: 18

verkoop appartement via makelaar

#1 , 17 mar 2022 17:12

Ik heb mijn appartement te koop gesteld via een makelaar. Het app. is echter niet verkocht !
Nu moet ik toch betalen aan de makelaar ((bodemattest + stedenbouwkundig uittreksel en plan +dossierkost van 195€ ,,) Mag dat wel ?
Nu krijg ik ook nog van de syndicus een faktuur voor 'kosten eigendomsovereenkomst' (aangevraagd door de makelaar) . Ik dacht dat die kosten voor de koper waren : maar het app. is toch NIET verkocht...Moet ik dat betalen ?
mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5414

#2 , 17 mar 2022 17:41

Kosten “eigendomsovereenkomst” zijn voor de verkoper (typisch z n 250€ dat de syndicus factureert. Kosten voor de attesten ook: zorg dat je die attesten krijgt zodat ze niet opnieuw moeten opgevraagd worden. “Dossierkosten” zou k betwisten omdat ik vind dat dat begrepen is in zijn verkoopscommissie.

Ik zou betalen behalve die “dossierkosten” nadat hij de attesten bezorgde en dan per AS met kopie per gewone brief de “dossierkosten” betwisten: kans dat m voor dat bedragje naar de rechter stapt is klein.

Wel eerst nakijken of er clausules omtrent die “dossierkosten” in de overeenkomst staan. …

Reclame

Terug naar “Kopen”