Nieuw appartement

opa
Topic Starter
Berichten: 28

Nieuw appartement

#1 , 14 mar 2022 10:44

Goede morgen,
Ik heb in 2021 een appartement gekocht dat nog in aanbouw is, en waar ik normaal in januari 2022 zou kunnen intrekken. Door allerlei omstandigheden is deze datum al 3 maal uitgesteld en zou ik pas eind april 2022 kunnen verhuizen.
Nu is het probleem, dat mijn huis vlug verkocht is. (half januari2022). ik heb met de kopers kunnen afspreken dat ik mijn huis nog 2 maanden kon huren. Ondertussen zijn het al 3 maanden geworden, maar nu moet ik tegen eind maart de woning verlaten daar de kopers in april zelf in de woning komen wonen.
Nu enkele vragen:
Ik kan tot mijn appartement klaar is, in een appartement van mijn schoonbroer aan de kust gaan wonen.
Maar wat moet ik doen met mijn domicilie?
Mijn dochter woont in dezelfde gemeente waar ik ook woon. Kan ik voorlopig mijn domicilie bij haar zetten?
Kan mijn dochter daar problemen mee krijgen?

Met de vriendelijke groeten,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#2 , 14 mar 2022 13:47

Een domicilie veranderen is een procedure , waarbij wijkagent ( meestal onverwachts ) langskomt om te kijken of u daar werkelijk woont , na dewelke dan de papiermolen in gang gezet wordt .
Hoedanook moet uw domicilie weg uit het huis van de verkopers ( u moet zich laten uitschrijven ) .
Een ( tijdelijk ) Domicilie kan ofwel in het appartement schoonbroer , ofwel bij uw dochter .

In theorie kan dat moeilijkheden opleveren , indien u bvb. schulden zou hebben ( met deurwaardersbeslag van de goederen van uw schoonbroer of dochter ) ; maar in praktijk kan dat ook meevallen .
Als u uw domicilie bij uw dochter zou aanvragen , en wijkagent treft u daar niet aan , dan kan eventueel de agent een tweede maal langskomen ( of u kunt proberen een afspraak te maken ) .
Wanneer de agent u nooit aantreft maakt hij/zij een rapport op dat naar de dienst bevolking gaat ( en wordt u eventueel geseind in andere politiezones ) .
Dit laatste ( controle agent en gevolgen ) kan enige tijd in beslag nemen , waarbij u ondertussen hopelijk vlug in uw appartement kunt intrekken .
Het zal dus eerder een kwestie van "tijd winnen " zijn ; maar de situatie van zonder domicilie te zitten mag niet eindeloos aanslepen .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 14 mar 2022 14:22

Uw domicilie moet staan waar u effectief woont ...

De administratieve zever is dezelfde om tijdelijk bij dochter , als aan kust te gaan wonen

Reclame

freelance
Berichten: 2615

#4 , 15 mar 2022 15:03

Uw domicilie moet staan waar u effectief woont ...

De administratieve zever is dezelfde om tijdelijk bij dochter , als aan kust te gaan wonen
De wettelijke theorie staat natuurlijk mijlenver af van de dagelijkse praktijk .
Maar het is onze " plicht " mensen te wijzen op de wet .
het staat iedereen vrij ( nog steeds ) de puntjes op de wettelijke i te plaatsen , als wel de redelijke praktijk te volgen .
De extreem rigide domicilie wetgeving kan op sommige punten zijn nut hebben , maar zorgt in de meeste gevallen voor meer ongemak dan nut , net voor diegenen die dat ongemak kunnen missen als kiespijn ( en er ook niet altijd voor gekozen hebben , zoals TS )
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

opa
Topic Starter
Berichten: 28

#5 , 16 mar 2022 14:12

Freelance,
Wat gebeurt er als ik mijn adres bij mijn dochter zet, en bij controle zegt mijn dochter dat ik voor 3 weken op vakantie ben?

freelance
Berichten: 2615

#6 , 16 mar 2022 14:30

Freelance,
Wat gebeurt er als ik mijn adres bij mijn dochter zet, en bij controle zegt mijn dochter dat ik voor 3 weken op vakantie ben?
Hangt er van af .
1/ Nog niet officieel gedomicilieerd bij dochter ( dus aanvaard door de gemeente ) , en dochter zegt dat u op vakantie bent :
- Als wijkagent van goede wil is , komt hij 3 weken later terug ( bij slechte wil stelt hij/zij een negatief rapport op -- persoon niet aan te treffen ) .
2/ U bent reeds gedomicilieerd :
U mag op vakantie gaan , maar moet minstens de helft van het jaar " thuis " zijn . ( tenzij vakantie aangegeven is bij de gemeente ) .

Let wel : het is niet u die " een adres bij uw dochter zet " ; het is de gemeente ( op rapport van politie ) die dit doet . Een burger kan alleen een intentie aanvraag doen .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Thomas_A
Berichten: 2298
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 mar 2022 17:41

Advies dat hier gegeven werd, is juridisch juist. Voor 1 maand zou ik er mij niet te druk om maken. Zoals gezegd kan je ook een paar weken op vakantie zijn.

Tegen dat er verschillende keren gecheckt is, heb je een nieuw adres waar je wel kan aangetroffen worden.

opa
Topic Starter
Berichten: 28

#8 , 17 mar 2022 10:39

Bedankt iedereen voor jullie reactie.

Terug naar “Kopen”