Compromis info vraag

Briek
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Compromis info vraag

#1 , 01 mar 2022 10:20

Wij hebben vorige week ons droomhuisje gevonden en een bod uitgebracht via mail. Dit werd ook per wederkerende mail aanvaard door de verkoper.
Nu moet er dus een compromis opgesteld worden. De verkoop van het huis werd zonder makelaar/immo gedaan. Dus we hebben beide een notaris aangesteld. Nu zegt de notaris van de verkoper dat onze notaris de compromis moet opstellen en onze notaris zegt dat het aan de notaris van de verkoper is om dit te doen.
Ik wil gewoon heel graag de compromis in handen krijgen en ondertekenen maar zo raken we er ook niet. Ik heb alvast onze gegevens aan de verkoper doorgestuurd en zij ging dit aan de notaris bezorgen.

Maar hoe gaat het nu verder? Hoe weet ik zeker dat de compromis opgesteld wordt? En wanneer moet dit uiteindelijk gedaan worden aangezien het bod reeds geaccepteerd werd?

Het is onze eerste aankoop van een huis dus alle advies of info is zeker welkom.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5417

#2 , 01 mar 2022 13:42

Bij een verkoop via makelaar stelt de makelaar het compromis op. Bij verkoop zonder makelaar logischerwijs de notaris. Welke? Daar is geen vaste regel voor.

Het is “logisch” dat de notaris van de koper dit doet omdat de koper er alle belang bij heeft dat de juiste (gunstige) clausules er in staan. De notaris van de koper stelt ook de akte op. Notaris dus terug contacteren en als hij voet bij stuk houdt andere notaris aanstellen.

Thomas_A
Berichten: 2326
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 mar 2022 21:17

Ik dacht dat de gewoonte was dat de compromis door de notaris van de verkoper wordt opgesteld en de akte door de notaris van de koper.

Bij mij is het toch altijd zo gegaan. Heb mijn eigen woning verkocht zonder makelaar. Mijn notaris heeft me zonder probleem op voorhand een compromis opgemaakt met de juiste gegevens van mijn woning en de door mij gewenste clausules. Als ik een koper vond die hiermee akkoord was, moest ik enkel nog verkoopprijs en datum zelf invullen.

Reclame

ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 mar 2022 07:25

Om een compromis op te maken, heb je geen notaris nodig!
Je kan dit zelf (in samenspraak met de verkopers) opstellen.
Doe dit in 3 door beide partijen ondertekende exemplaren en bezorg dit aan een van de notarissen. In principe is het de notaris optredende voor de koper die de akte zal verlijden.
Zelf heb ik in recente tijden meerdere malen een compromis opgemaakt. Piece of cake!

bosprocureur
Berichten: 6858

#5 , 02 mar 2022 08:28

Zelf heb ik in recente tijden meerdere malen een compromis opgemaakt. Piece of cake!
Inderdaad, fluitje van een cent, als je goed oplet, en als je weet waar je mee bezig bent. Dus in het geval van TS, toch maar aan de notaris vragen? :)

mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 02 mar 2022 09:29

Heb tijdens mijn beroepsloopbaan NOOIT een compromis door een notaris laten opmaken , en dat waren er honderden. Verkoper heeft trouwens alle elementen en gegevens die nodig zijn om die compromis om te maken (Kadastrale gegevens; juiste adres; enz...) Terwijl de notaris van de koper alles toch moet opvragen aan die van de verkoper.
Gewoon praktisch zijn en minder administratie.

Jo23
Berichten: 383
Juridisch actief: Nee

#7 , 02 mar 2022 10:55

Beste,

U kan via google even zoeken naar "voorbeeld compromis verkoop huis" en dan krijgt u talrijke voorbeelden.
Maar u kan ook uw notaris vragen om het compromis op te stellen. Bij weigering gewoon een andere notaris aanstellen.

Evi (Odos)
Berichten: 356
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#8 , 02 mar 2022 16:14

Inderdaad, geen notaris voor nodig. Maar als het toch een notaris moet zijn, dan die van de koper lijkt me. Strikt genomen moet de verkoper zelfs geen notaris hebben en gebeuren veel verkopen met slechts één notaris, gekozen door de koper.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Terug naar “Kopen”