kopen op lijfrente

Nadenkertje
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

kopen op lijfrente

#1 , 28 feb 2022 10:26

ik heb een woning gekocht op lijfrente.
De verkoper mocht erin blijven wonen. Als hij de woning zou verlaten moet ik meer betalen ( nu betaal ik een bedrag-de huurprijs).
Dus als hij verhuist moet ik meer betalen.
Probleem is dat de verkoper een bejaarde man is die nu niet meer bij volle verstand is. Hoe verloopt dit nu?Moet er een attest van de dokter aanwezig zijn dat de verkoper bij volle verstand is? Dat hij weet wat er aan het gebeuren is?
Wordt er een bewindvoerder aangesteld? Noot: de kinderen van de verkoper komen niet overeen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 mar 2022 22:21

Misschien eens lezen: https://www.wikifin.be/nl/woning-en-hyp ... aankoop-op

U stelt dat u een woning heeft aangekocht op lijfrente. Dit betekent dat de regels reeds zijn vastgelegd. Als er een bewindvoerder zou aangesteld worden dan kan hij zich enkel houden aan de voorwaarden zoals deze zijn gestipuleerd in de akte van verkoop op lijfrente. De akte is immers een overeenkomst die naar de letter moet uitgevoerd worden.

Indien de familie niet overeenkomt en er sprake zou zijn van een bewindvoering, dan zal de vrederechter naar alle waarschijnlijkheid een advocaat aanstellen als uitvoerder bewindvoering. Dit betekent kosten voor de verkoper, niet voor de koper. Zolang u zich aan de afspraken houdt blijft u eigenaar.
Ik ga ervan uit dat de verkoper op het ogenblik van het verlijden van de akte bij de notaris handelsbekwaam was, anders had deze verkoop niet mogen doorgaan.Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Kopen”