handlichting hypotheek zonder notariële akte

StevenReynaert
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

handlichting hypotheek zonder notariële akte

#1 , 18 feb 2022 16:03

Beste,

Ik ben momenteel bezig met de verkoop van mijn appartment waarop een hypothecaire lening staat. Het geleende bedraag was 185.000 waarvan nog 145.000 openstaat. Mijn notaris vertelde mij doodleuk dat voor een notariële akte, voor de handlichting van de hypotheek, ik 1000 euro moet betalen. Ik schrok me een hoedje.

Kan ik deze handlichting regelen met de bank zondert notariële akte? Of kan dit op een andere manier geregeld worden?

Vriendelijke groeten,

Steven Reynaert

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 18 feb 2022 19:14

De bank is uw schuldeiser, u gaf toelating om een hypotheek te vestigen op dat huis, als bijkomende waarborg voor uw verplichtingen tegenover die bank.

Die hypotheek is niet gevestigd op u, maar blijft op uw huis gevestigd.

Nu verkoopt u het huis, en de koper zal niet graag hebben dat zijn nieuw verworven pand borg staat voor u. Als uw koper geleend heeft voor uw huis, kan dat zeker niet doorgaan met de bestaande hypotheek, en moet u dus instaan voor de daaraan verbonden kosten.

Kort gezegd, u betaalt daarvoor.

StevenReynaert
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 feb 2022 10:07

Hallo,

Bedankt voor de verduidelijking. Dus die kost wordt eigenlijk opgelegd door de bank, niet door de notaris?

Vriendelijke Groeten,

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 19 feb 2022 11:02

Onrechtstreeks de bank van uw koper dus, die een huis vrij van hypotheek eist. Maar uw eigen bank moet (en zal) toelating geven om die hypotheek weg te halen, de handlichting. En hiervoor is een akte nodig, bij de notaris. Kosten om het pand verkoopklaar te krijgen zijn voor de verkoper, voor u dus.

LeenW
Berichten: 12825

#5 , 19 feb 2022 12:16

In feite is het de wetgever die u hiertoe verplicht. Men is wel bezig met archaïsche notariskosten te schrappen, bv. bij de oprichting van een vennootschap is dit reeds gebeurd.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 feb 2022 16:00

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.


StevenReynaert
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 feb 2022 09:24

Bedankt voor de uitleg iedereen.

Terug naar “Kopen”