Verkoop sociale woning

Diegoke
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Verkoop sociale woning

#1 , 05 jan 2022 15:50

zie ook https://juridischforum.be/viewtopic.php?f=51&t=135214 JurecaBE- moderator




Situatie:

Partner is in het bezit van een sociale koopwoning. Op deze woning is een voorkooprecht voorbehouden voor de huisvestingsmaatschappij.
Indien zij beslissen hier niet mee in te stemmen zal de woning op de prive-markt te koop worden aangeboden en een boeteclausule in rekening worden gebracht.

Echter is het zo dat de huisvestingsmaatschappij melding maakt dat de notariskosten bij de verkoop voor de verkoper zijn ipv de koper. (koper is sociale huisvestingsmaatschappij in deze)
Contractueel vind ik van deze regeling niets terug, navraag ivm een verwijzing naar deze afspraak leverde volgende antwoord op:
at de kosten verbonden aan de wederinkoopakte (voor zover tot wederinkoop wordt beslist) ten uwen laste vallen, is niet als dusdanig voorzien in een wet.

De verantwoording om deze kosten ten laste te leggen van de overdrager – zoals overigens bij alle wederinkopen geschiedt - is gelegen in het feit dat de wederinkoop een ontbinding van de oorspronkelijke koopovereenkomst inhoudt om reden dat u uw 20 jarige bewoningsverplichting niet verder naleeft. Het betreft dus in feite de toepassing van een sanctie zodat alle kosten verbonden aan te wederinkoopakte ten uwen laste vallen.
Dit is wettelijk in orde zo?
Ik zou overwegen om navraag te doen bij een advocaat maar mocht blijken dat dit zwart of wit is zal dit overbodig zijn.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4631
Locatie: Diest

#2 , 05 jan 2022 20:24

Beste

Ik zou uw partner - de enige belanghebbende in deze - aanraden zijn aan koopakte erbij te nemen. Waarschijnlijk is deze regeling in de akte voorzien.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Diegoke
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 jan 2022 07:49

Beste,

Dit heeft hij al gedaan, dit hebben we samen ook al eens gedaan en daarbovenop heeft een notaris dit ook gedaan. Geen van ons 3 kon dit hieruit halen maar toch maken ze dit hard.

Reclame

Jo23
Berichten: 382
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 jan 2022 10:57

TS schrijft dat de sociale huisvestingsmaatschappij verwijst naar: "om reden dat u uw 20 jarige bewoningsverplichting niet verder naleeft."

Dus kijk na of uw partner bij de aankoop van de sociale woning contractueel akkoord is gegaan met deze verplichting die waarschijnlijk werd opgenomen zijn in de aankoopvoorwaarden om misbruiken te voorkomen.

Diegoke
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 jan 2022 10:03

Niets van terug te vinden in de verkoopvoorwaarden noch in de akte.

Franciscus
Berichten: 38603

#6 , 08 jan 2022 15:48

Algemeen reglement van sociale woonmaatschappij?

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 10 jan 2022 07:59

Vraag hen ofwel
- de wettekst die dat oplegt
- het door uw partner ondertekend document waarin dit overeengekomen is
voor te leggen

Diegoke
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#8 , 10 jan 2022 21:33

We zijn nogmaals door alle documenten gegaan en nergens vinden we er iets van terug.
Als opmerking van hen kregen we van hen de eerste alinea in de qoute. Het is niet als dusdanig in een wet gegoten.

Vrij vaag dus. Hebben ook een afspraak gemaakt bij een notaris om dit te bespreken. Enkele maanden terug hebben we de akte (zowel koop als lening) laten doorlezen door een notaris en deze kon hierin niets terug vinden.

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 11 jan 2022 12:15

Staat mogelijks in hun eigen reglementen. Mijn broer kocht een aantal jaren geleden een mooi appartement van amper 5 jaar oud. Na verkoop bleek dat het tot een sociaal woonproject behoorde, dat niet verkocht mocht worden binnen de 20 jaar na aankoop. Deze koper deed het toch en heeft een torenhoge boete betalen, zelfs na die 5 jaar. Als de info juist was, bedroeg die bijna 3 x de notariskosten. Verkopert weigerde die initieel te betalen wegens geldgebrek, maar de zaak is voor de rechtbank gekomen, en die heeft de verkoper verloren. Mijn broer heeft vorig jaar zijn appartement probleemloos kunnen verkopen, met als reden dat het GEEN sociaal appartement meer was.

Diegoke
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#10 , 11 jan 2022 12:55

Staat mogelijks in hun eigen reglementen. Mijn broer kocht een aantal jaren geleden een mooi appartement van amper 5 jaar oud. Na verkoop bleek dat het tot een sociaal woonproject behoorde, dat niet verkocht mocht worden binnen de 20 jaar na aankoop. Deze koper deed het toch en heeft een torenhoge boete betalen, zelfs na die 5 jaar. Als de info juist was, bedroeg die bijna 3 x de notariskosten. Verkopert weigerde die initieel te betalen wegens geldgebrek, maar de zaak is voor de rechtbank gekomen, en die heeft de verkoper verloren. Mijn broer heeft vorig jaar zijn appartement probleemloos kunnen verkopen, met als reden dat het GEEN sociaal appartement meer was.
Dat is juist het vreemde, als dit hierin zou staan dan zou ik verwachten dat men hiernaar refereert.
Maar men geeft duidelijk aan dat het als courant wordt beschouwd maar nergens wettelijk neergepend staat.
Noch is hierover gecommuniceerd bij info-avonden of op andere documentatie.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 11 jan 2022 15:37

Je moet het niet aan jullie kant gaan zoeken.
Als de huisvestingsmaatschappij dat beweert, laat ze het dan zelf ook bewijzen ...

Terug naar “Kopen”