Weigeringsbrieven koper

Jo Van Hootegem
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Weigeringsbrieven koper

#1 , 03 jan 2022 21:20

Beste lezer

Onlangs verkocht ik mijn huis met de opschortende voorwaarden “verkoop huis kopers” en “verkrijgen van een lening”.
Nu zijn de kopers van mijn woning er niet in geslaagd hun huis te verkopen. Het heeft dan ook amper 12 dagen te koop gestaan.

Nu krijg ik vandaag enkele weigeringsbrieven van hen via hun notaris. 1 van de zogezegde weigeringen is gewoon een simulatie. De andere weigeringsbrief is super vaag, vermeld geen bedrag, geen pand, niets. De derde weigeringsbrief lijkt geldig.

Wat kan ik doen? Ik wil een schadevergoeding maar wat zijn mijn kansen?
Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 04 jan 2022 16:24

Raadpleeg asap uw notaris.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#3 , 04 jan 2022 19:16

Beste

Het volstaat dat één van de opschortende voorwaarden voldaan is.
Indien er 3 weigeringsbrieven zijn volstaat dat dus. Een weigeringsbrief moet daarenboven geen details bevatten. Finaal is die bestemd voor de verkoper en heeft die geen zaken met bedragen/waarborgen/redenen van weigering. Als bankier heb ik geregeld weigeringsbrieven geschreven met als zinsnede 'gegeven de elementen van uw aanvraag kunnen wij deze kredietverlening actueel niet goedkeuren. Inhoudelijke details zullen u tijdens een persoonlijk gesprek verduidelijkt worden.' Een simulatie is geen weigeringsbrief. Maar de twee anderen volgens mij wel. Uw kansen op een schadevergoeding zijn bijzonder klein. U heeft de opschortende voorwaarden aanvaard. u betwist enkel de geldigheid van de weigeringsbrieven. Dan zal u dus betrokken banken ook moeten aanvechten. Die hebben hele batterijen advocaten... Secundo is de vraag welke schade u claimt? wat is uw werkelijk verlies in deze? Het lijkt me dat uw huis slechts een paar weken van de vastgoedmarkt geweest is. Als u een rechtszaak zou aangaan zal u ten aanzien van de rechter ook uw schade moeten bewijzen. want laat me duidelijk zijn : ik ken weinig rechtbanken waar de forfaitaire 10 % uit de compromis ondermeer wordt toegekend. Die wordt bijna altijd gereduceerd tot de werkelijk aantoonbare schade. Even snel aan de kassa passeren en 10 % innen zal niet gebeuren.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 jan 2022 17:14

Deze procedure zet in elk geval de deur open voor misbruik: ik koop een huis met opschortende voorwaarde voor een lening. Als ik me dan bedenk vraag ik bij enkele banken een lening aan voor een ander pand waarvan ik weet dat het ver buiten mijn bereik ligt.

LeenW
Berichten: 12825

#5 , 05 jan 2022 17:39

Persoonlijk zou ik nooit opschortende voorwaarde "verkoop eigen huis" aanvaarden, maar dat zijn hier natuurlijk vijgen na Pasen. Praktisch lijkt het mij verstandiger een nieuwe koper te vinden dan uw tijd hier nog in te steken.

Franciscus
Berichten: 38592

#6 , 05 jan 2022 18:25

Daarom zo snel mogelijk naar uw notaris om van die slechte kopers wettelijk vanaf te geraken zonder al te veel hoofdzorgen.
Hopelijk hebben ze een voorschot betaald bij uw notaris.

Terug naar “Kopen”