https://www.vlaanderen.be/een-woning-verkopen
Ga te rade bij uw notaris, is geen extra kost want verkoop onroerend goed moet verplicht via notaris. Zo'n aankoop heeft belangrijke financiële en juridische gevolgen voor een groot stuk van je leven. Alvorens een verbintenis aan te gaan doe je best een beroep op een ervaren deskundige. Zo iemand is de notaris.
De notaris en zijn medewerkers vragen volgende attesten aan:
EPC: deze energiescore op het certificaat geeft de energiezuinigheid van de woning weer.
Attest elektrische installatie: enkel bij een woning waarbij de installatie van start ging voor 1981 en er nog geen controle onderzoek plaatsvond.
Attest van de eventuele mazouttank.
Postinterventiedossier: dit bevat technische gegevens over de structuren van het gebouw, verplicht wanneer er na 1 mei 2001 aan de woning bepaalde werken werden uitgevoerd door één of meer aannemers.
Bodemattest: een formulier dat aangeeft of OVAM over informatie over het perceel beschikt. En zo ja, wat de toestand is van bodem.
In de loop van 2022 wordt een asbestattest verplicht bij de verkoop van woningen en gebouwen ouder dan bouwjaar 2001.