Verborgen gebrek?

bosprocureur
Berichten: 6854

Re: Verborgen gebrek?

#16 , 30 dec 2021 11:14

Veel spouwmuur is er daar niet, dus al zeker geen spouwmuurisolatie mogelijk!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#17 , 30 dec 2021 12:59

Geen uitzonderlijke situatie. Heb veel erger gezien. Die muur is zeker niet minder stabiel.
In goedkope woningen werd destijds gewoonlijk maar 2 vlakke muurvlakken gemaakt .: Het binnenvlak en het buitenvlak. De ruimte doortussen werd opgevuld met steenafval. Bij u valt dit nog mee, maar ik ben muren gezien waar zelf hout en papier van cementzakken tussen zat. Ook al boterhammenkorsten heb ik zien passeren.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#18 , 30 dec 2021 13:12

Da's meer dan een steen voorgezet ...

Je hebt de originele buitenmuur
Daar is nog wat voor gezet dat zo te zien zich ietsjes anders "gezet" heeft dan de muur : breuklijnen in steen, voeg



Staan uw ramen er al in ?
Daar is spouw natuurlijk (in bricolage stijl van jàren terug) dichtgemaakt
Probeer te zien of ganse muur zo opgebouwd is, of enkel rond raamopeningen

Buitenmuur was vroeger normaal steense muur , of anderhalve steen indien er verdiepen op staan

Ik gok op
anderhalve steen origineel
halve steen spouw
en dan facade

Maar aan raamopeningen hebben ze daar dan erg amateuristisch een dubbelsteense muur zonder spouw van gemaakt, zelfs wat proberen "inwerken" in bestaande muur, en daar raambalk boven opgegoten / opgelegd.


Zou nog wel eens beter kunnen meevallen dan het er aan de ramen uit ziet ...

Reclame

Gert_D
Topic Starter
Berichten: 122
Juridisch actief: Nee

#19 , 30 dec 2021 23:27

Staan uw ramen er al in ?
Daar is spouw natuurlijk (in bricolage stijl van jàren terug) dichtgemaakt
Probeer te zien of ganse muur zo opgebouwd is, of enkel rond raamopeningen
Ramen staan er ondertussen al in maar moeten nog verder afgewerkt worden. De binnenkanten zijn al terug bekleed met isolatie, dus het zicht op de muur zelf is weg.
Toen die isolatie er nog niet was en het waren vorige week een paar van die koude dagen, was het hier binnen, zelfs met de verwarming op, koud.
Je kon de wind zo uit die spouwen en gaten voelen komen. Die kerel van de spouwmuurisolatie zei dat we dus ergens met een inslag van wind zitten in de gevel.

In onze dochter haar kamer is ook deels een spouw aanwezig van 7cm breed, maar die loopt maar door tot aan de muur van de woonkamer, en daar stopt die. Als we dan in zo'n opening aan het eerstvolgende raam in de woonkamer gingen zien, was er terug een spouw, maar veel smaller.
De spouw blijkt ook zeer vervuild te zijn met vanalles en nog wat zei die kerel.
In de gevelsteen is een barst van op de grond tot aan het dak, maar dat wist ik en stond mee gepland om dat te laten aanpakken met de isolatiewerken aan de gevel. Maar dat gaat dus niet door en zelf heb ik er geen verstand van om dat om een degelijke manier op te lossen.

Dit heb ik ondertussen ook kunnen vinden:
https://www.notaris.be/nieuws-pers/deta ... a0U60mqdLk

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#20 , 31 dec 2021 04:35

Kijk, ik snap dat dit een onaangename verrassing is en dat je niet goed weet hoe dit in orde te brengen.

Ik lees hier echter niemand die zegt dat hij een kans ziet dat dit een verborgen gebrek is en dat je reële kans maakt op de terugbetaling van een deel van de aankoopprijs.

Je doet wat je wil, maar hier kosten insteken lijkt me verloren geld.

lukasi
Berichten: 1141

#21 , 31 dec 2021 08:21

Schakel een bouwtechnisch expert in die je een analyse kan geven van de problemen en kan vaststellen in welke mate dit gevaarlijk is of niet .
Je gaat van deze man veel meer correcte en adequate informatie krijgen dan tegen de muur te lopen om een vermeend verborgen gebrek te bewijzen.

-- Je weet toch als je dit pad van verborgen gebrek wou inslaan je de vaststellingen van de toestand van de spouw moest laten vastleggen in een pv ? En dan nog liefst van al door een deurwaarder want je kunt nu niet aantonen dat die foto's bij jouw zijn getrokken.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#22 , 31 dec 2021 10:03

Je kocht het pand eind 2019. We zijn nu 2 jaar verder, terwijl de wetgeving spreekt van vaststelling op korte termijn. Ik vrees dat je te laat bent met uw klacht. De staat van de spouw, dat ze vuil is en te smal kan je niet verwijten aan de vorige bewoner, maar enkel aan de aannemerWelk was het bouwjaar van het gebouw ?

Terug naar “Kopen”