Kopen appartement in gedoogde toestand

Maq
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Kopen appartement in gedoogde toestand

#1 , 17 nov 2021 13:45

Hallo,

Ik ben geïnteresseerd in het kopen van een appartement in een gebouw met in het totaal 6 eenheden. Nu blijkt dat oorspronkelijke vergunning toeliet om maar 4 appartementen te bouwen, 2 op het eerste verdiep en 2 duplexen op het tweede/derde verdiep. Echter hebben ze zich hier niet aan gehouden en hebben ze de duplexen bij het bouwen (eind jaren '90) opgesplitst.

De eigenaars van het appartement hebben vorig jaar geprobeerd om bij de gemeente een vergunning te verkrijgen dewelke geweigerd is maar in het antwoord staat wel dat deze toestand gedoogd zal worden.
Het antwoord van de gemeente was letterlijk: "vermits het appartement reeds enige tijd aanwezig is waardoor het herstel ervan niet langer kan gevorderd worden, ondanks dit een onvergunde toestand betreft, welke eveneens door de deputatie bevestigd werd, zal deze onvergunde en niet-regulariseerde toestand gedoogd worden.
Het verkopen van het onvergunde appartement is uiteraard mogelijk, maar de kopers moeten correct geïnformeerd worden".

Volgens de makelaar betekent dit eigenlijk dat het appartement kan worden verhuurd, verkocht, het mogelijk is om mijn domicile hier te plaatsen, enz. eigenlijk is alles mogelijk wat je met een vergund appartement zou mogen/kunnen doen.
Ik vroeg me toch af of dit inderdaad zo is? Zijn er geen adertjes onder het gras?

Ik hoor graag jullie mening,
alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sianna
Berichten: 156

#2 , 17 nov 2021 14:03

Het eerste addertje dat ik me bedenk: wat als je ooit iets wil verbouwen en je hebt een bouwvergunning nodig? Gaat de gemeente deze geven of niet?

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 17 nov 2021 19:52

Het eerste addertje dat ik me bedenk: wat als je ooit iets wil verbouwen en je hebt een bouwvergunning nodig? Gaat de gemeente deze geven of niet?
Klopt. Meestal krijgen die aanvragers dan pas een bouwvergunning, als ze gelijktijdig ook de bouwovertredingen oplossen, en dat zal hier zeer moeilijk zijn, gezien het vroegere geplande duplex appartement nu eigendom is van 2 verschillende mede-eigenaars

Reclame

Maq
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 nov 2021 16:12

Bedankt voor de snelle reactie Sianna en mava105!
Ik ga zo snel mogelijk met de gemeente kijken of een vergunning op termijn mogelijk is, anders lijkt mij dit wel zeer riskant.

Terug naar “Kopen”