Verborgen kosten eigendom

K.m
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Verborgen kosten eigendom

#1 , 18 okt 2021 20:35

Ik heb 2,5 jaar geleden een eigendom gekocht en nu krijg ik een brief dat ik een IBA waterzuivering ga moeten plaatsen van een paar 1000 euro. Volgens de buurvrouw heeft iedereen 3 of 4 jaar geleden hier een brief van ontvangen. Moest de verkoper mij hiervan niet informeren en dit laten opnemen in de verkoopakte?

Bij voorbaat dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lukasi
Berichten: 1139

#2 , 19 okt 2021 00:30

Nooit de vraag gesteld waar het afvalwater naar toe ging?

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 19 okt 2021 09:02

Iedere Belg wordt geacht de wet te kenen. Het afval water MOET gezuiverd worden. Als TS een andere en beter wijze kent, mag hij die steeds laten plaatsen.

Reclame

Joeri_J
Berichten: 650

#4 , 19 okt 2021 11:54

Meer info op: https://www.aquafin.be/nl-be/particulie ... rzuivering
en via https://www.geopunt.be/ & https://www.vmm.be/data/zonering-en-uitvoeringsplan kan je uw locatie ingeven en vind je veel info over de locatie en welke impact het al dan niet heeft.

Sirkii
Berichten: 5395

#5 , 19 okt 2021 13:12

Ik weet anders nog genoeg huizen staan waar t afvalwater ongezuiverd de beek in stroomt …

Dit terzijde.

Je zou een proces kunnen opstarten wegens “verborgen gebrek”: een “verborgen gebrek” is iets wat de verkoper wist (cfr brief) en het je niet vertelde.

Evenwel had je zoals hierboven geschreven moeten weten wat de richtlijnen voor afvalwaterzuivering zijn en kunnen zien dat het niet OK is.

Daardoor vervalt ws het argument “verborgen gebrek”

Thomas_A
Berichten: 2291
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 okt 2021 16:20

Je zou een proces kunnen opstarten wegens “verborgen gebrek”: een “verborgen gebrek” is iets wat de verkoper wist (cfr brief) en het je niet vertelde.
Op basis waarvan is dit volgens jou het geval?

Ik vind voor België geen wettelijke verplichting terug om als koper alle relevante informatie met de potentiële koper te delen.

Er zijn alleen de documenten zoals PID en Watertoets die verplicht moeten aanwezig zijn. De professionele makelaar heeft daarnaast wel een informatieplicht.

Voor een verborgen gebrek moet er volgens mij een actieve daad zijn om een gebrek te verbergen.

K.m
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 okt 2021 21:49

Bij de aankoop van een appartement zijn ze verplicht om alle info te geven omtrent werkzaamheden aan het gebouw en de daarbij horende kosten. Daar kan je ook stellen dat het een oud app is en je het maar moet weten...

Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 19 okt 2021 22:06

Bij de aankoop van een appartement zijn ze verplicht om alle info te geven omtrent werkzaamheden aan het gebouw en de daarbij horende kosten. Daar kan je ook stellen dat het een oud app is en je het maar moet weten...
Dat gaat enkel over werken die reeds zijn beslist door de AV maar nog niet uitgevoerd. Dus niet vergelijkbaar met case van TS.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

K.m
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#9 , 19 okt 2021 22:59

Tis ook gewoon beu dat ik voor een 2e verblijf van 45m2 waar geen warm water is, geen bad of douche, alleen 2 lavabo's en een toilet ik daarvoor zo een dure installatie moet aanschaffen. Verder gebruik ik enkel ecologische producten en de lozing gebeurd op eigen terrein en komt niet terecht in een beek of vijver.

Jo23
Berichten: 378
Juridisch actief: Nee

#10 , 20 okt 2021 19:42

https://www.vmm.be/water/riolering/aans ... et-een-iba

"Voor bestaande gebouwen zal de gemeente of rioolbeheerder jou contacteren op het moment dat je de IBA moet plaatsen."

TS stelt dat "iedereen 3 of 4 jaar geleden hier een brief van ontvangen". Dit kan je makkelijk nagaan bij de milieudienst van de gemeente.

Het argument "de lozing gebeurd op eigen terrein en komt niet terecht in een beek of vijver" houdt natuurlijk geen steek omdat je op die manier evenzeer het grondwater kan verontreinigen.

Je kan ook samen met een aantal buurtbewoners een IBA laten plaatsen wat de kosten kan drukken en vraag natuurlijk bij de gemeente ook na of er geen plannen zijn om de riolering toch door te trekken tot aan je pand.

lukasi
Berichten: 1139

#11 , 21 okt 2021 09:43

Ik vermoed dat je bij IBA denkt aan grote betonen of plastiek kuipen met roerstaven en filters in. Deze kosten inderdaad voor de kuip een 2000€ en voor de plaatsing en in gebruik stelling een 2000-3000€

Ik lees dat het gaat over 2 lavabo's en een toilet.
Toilet moet sowieso op een septische put gestoken worden en de overloop kan naar de IBA
Maar deze iba kan je perfect zelf maken met een moerasvijver met moerasplanten of helofyten.

Voor 4-6 inwoners volstaat een rietveld van cc 20m² (5m² /pp)

K.m
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#12 , 02 nov 2021 10:50

@Jo23 in de brief staat dat elke woning een eigen iba moet hebben. Het gebouw staat in een vallei waar 3 huizen staan. Onmogelijk om hier een riolering aan te leggen tenzij ze het afvalwater naar boven pompen.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 02 nov 2021 12:34

Er zijn gebouwen in de stad waar het afvalwater ook naar boven dient gepompt te worden. Heb er gehad in Antwerpen waar het 2 verdiepingen omhoog moest om in de riool te kunnen lozen.

Terug naar “Kopen”